Pomorska metropolia: Nowe węzły transportu zbiorowego za ok. 170 mln zł

Jedenaście węzłów integracyjnych transportu zbiorowego powstanie lub zostanie przebudowanych w pomorskiej metropolii do 2020 roku.
Pomorska metropolia: Nowe węzły transportu zbiorowego za ok. 170 mln zł
ojazd do przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie jeszcze wygodniejszy (fot.Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl)

• W Gdańsku, w Somoninie, Redzie, Pruszczu Gdańskim, Cieplewie, Pszczółkach oraz Rumi powstaną nowe przystanki, parkingi dla samochodów i rowerów oraz drogi dojazdowe.

• Wartość nowych węzłów to prawie 170 mln zł, w tym dofinansowanie z UE wynosi 83,4 mln zł.

 

• Celem inwestycji jest zwiększenie efektywności i dostępności transportu zbiorowego w obszarze metropolii.

W poniedziałek (29 maja) w Gdańsku marszałkowie województwa pomorskiego podpisali z przedstawicielami miast i gmin umowy o dofinansowaniu projektów z Regionalnego Programu Operacyjnego woj. Pomorskiego 2014-2020 na budowę nowych lub przebudowę dotychczasowych węzłów integracyjnych transportu zbiorowego w obszarze pomorskiej metropolii.

Wartość nowych węzłów to prawie 170 mln zł, w tym dofinansowanie z UE wynosi 83,4 mln zł. Celem inwestycji jest zwiększenie efektywności i dostępności transportu zbiorowego w obszarze metropolii. Inwestycje dotyczą węzłów przesiadkowych w Gdańsku (przy stacjach: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Rębiechowo, Gdańsk Osowa), w Somoninie, Redzie, Pruszczu Gdańskim, Cieplewie, Pszczółkach oraz Rumi. Powstaną tam nowe lub zostaną przebudowane istniejące przystanki i wiaty, parkingi dla samochodów i rowerów oraz drogi dojazdowe, też ścieżki rowerowe do węzłów.

Pomorski Urząd Marszałkowski, dla którego rozwój transportu publicznego, zwłaszcza kolejowego jest jednym z priorytetów, w przesłanym komunikacie argumentuje, że "łatwy dojazd do węzłów i możliwość przesiadki np. na tramwaj, autobus, pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej czy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zwiększą konkurencyjność komunikacji zbiorowej wobec transportu indywidualnego". "Dla podróżnych będzie on przede wszystkim szybszy i tańszy" - czytamy w komunikacie. Do przesiadania się z samochodu na rower mają też zachęcić mieszkańców aglomeracji nowe trasy rowerowe.

Inwestycje realizowane będą w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) i wynikają ze Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot do roku 2020. Ma być zbudowanych lub przebudowanych 11 węzłów integracyjnych oraz 13 obiektów typu park&ride. Szacuje się, że z nowej infrastruktury rocznie skorzysta ok. 27,4 mln pasażerów.

Zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, Aleksandra Dulkiewicz przypomina, że miasto "od lat namawia i zachęca gdańszczan do korzystania z komunikacji zbiorowej, a także z bardziej ekologicznych sposobów przemieszczania się niż własny samochód". Przyznała, że dzięki otrzymanemu dofinansowaniu uda się rozbudować infrastrukturę ułatwiającą korzystanie z transportu publicznego. Np. w ramach węzła przesiadkowego w Rębiechowie ma powstać parking na ponad 380 miejsc postojowych, zostaną rozbudowane drogi dojazdowe, rowerowe oraz dla samochodów i transportu zbiorowego. Łącznie ma powstać ok. 26 km tras rowerowych w rejonie tego węzła.

Dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie, Marcin Dawidowski tłumaczy, że w rejonie dzielnicy Osowa i wschodniej części gminy Żukowo powstanie węzeł integracyjny, który umożliwi dostęp do linii PKM dla transportu zbiorowego, rowerów, samochodów osobowych i pieszych. W Gdańsku planuje się rozbudowę sieci ścieżek rowerowych, zwłaszcza tras dojazdowych do węzłów przy stacjach Gdańsk Główny i Wrzeszcz oraz do przystanków SKM i PKM. Mają powstać trasy wzdłuż ulic: Wały Jagiellońskie, Podwale Przedmiejskie i Kartuskiej oraz parking na 500 miejsc.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.