Pomorskie chce kupić 31 zespołów trakcyjnych wartości 688 mln zł

• Samorząd Pomorskiego planuje kupić 31 elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości 688 mln zł.  Pociągi miałyby obsługiwać m.in. trasy z Trójmiasta na Kaszuby.
• Zbyt mało pociągów w godzinach szczytu i w sezonie letnim – to główny zarzut opozycji.
Pomorskie chce kupić 31 zespołów trakcyjnych wartości 688 mln zł
Do korzystania z publicznego transportu ma zachęcić planowana m.in. integracja transportu zbiorowego (fot. pixabay)

Informacja na temat rozwoju systemu transportu zbiorowego w województwie pomorskim do 2022 roku była głównym tematem poniedziałkowej sesji Sejmiku województwa pomorskiego. Wicemarszałek województwa Ryszard Świlski w swoim wystąpieniu podkreślił, że jednym z największych wyzwań jest doprowadzenie do tego, aby publiczny transport pasażerski w Pomorskiem w najbliższych latach stał się dominujący. Do korzystania z publicznego transportu ma zachęcić planowana m.in. integracja transportu zbiorowego, sprawna infrastruktura oraz wysoka jakość świadczonych usług.

W tym celu samorząd województwa pomorskiego planuje w nadchodzących latach kupić 31 elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości 688 mln zł. Niektóre z obecnie eksploatowanych zespołów mają ponad 50 lat. "Województwo jest obsługiwane przez ponad 100 pojazdów elektrycznych, z czego tylko dwa są nowe i stanowią własność PKP SKM" - wyjaśnił Świlski. Poinformował, że 329,5 mln zł na zakup 17 pojazdów samorząd planuje pozyskać w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego woj. Pomorskiego. Natomiast o dofinansowanie zakupu 14 pojazdów o wartości 259 mln zł władze województwa planują wystąpić do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Samorząd rozpoczął już przygotowania dokumentacji niezbędnych przy aplikowaniu o środki z POIiŚ.

Nowe zespoły miałyby obsługiwać głównie trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Trójmiasta na Kaszuby oraz z Gdyni do Tczewa, Elbląga, Olsztyna i Bydgoszczy. Zakłada się jednocześnie elektryfikację linii PKM.

Radni opozycyjnego Prawa i Sprawiedliwości zwrócili uwagę na zbyt małą liczbę pociągów, zwłaszcza w godzinach szczytu czy w sezonie letnim na trasach: Gdańsk-Kościerzyna i Władysławowo-Hel. Odnosząc się do tego Świlski wyjaśnił, że liczba pociągów w danych relacjach związana jest też np. z możliwościami przepustowymi danej linii i z tego względu wprowadzenie dodatkowych pociągów na trasach do Kościerzyny i Helu jest niemożliwe. Sytuację ma poprawić modernizacja linii 201 i elektryfikacja PKM.

Na potwierdzenie tego, że działania podjęte kilka lat temu przez pomorski samorząd w zakresie poprawy kolejowego transportu publicznego przyniosły efekt wicemarszałek powołując się na Urząd Transportu Kolejowego powiedział, że na Pomorzu najwięcej osób korzysta z kolejowego transportu publicznego. Na jednego mieszkańca pomorskiego w ciągu roku przypada najwyższa w kraju liczba 21,5 podróży, na drugim miejscu jest mazowieckie z wynikiem 20,1 a następnie wielkopolskie - 7,4 podróży. W Szwajcarii ten wskaźnik wynosi 62.

Rozwój kolejowego transportu publicznego generuje dla samorządu też wzrost dopłat do przewozów pasażerskich. Świlski podał, że w 2008 r. samorząd dopłacał ok. 60 mln zł, a na 2017 rok zaplanowano 130 mln zł. "Transport publiczny jest rzeczą absolutnie najważniejszą szczególnie w sytuacji, gdy około 75 proc. podróży międzypowiatowych w województwie wykonywanych jest transportem indywidualnym" - tłumaczył. Szacuje się, że w 2025 r. na 1000 mieszkańców ma przypadać 590 samochodów.

W Pomorskiem zostały już podpisane umowy na ponad 250 mln zł, związane z rozwojem systemu transportowego, m.in. na budowę węzłów transportowych np. w Kościerzynie i Chojnicach. Modernizowane mają być np. linie kolejowe na odcinkach: Malbork - Gardeja - granica województwa oraz granica województwa Słosinko - Słupsk - Ustka.

Wicemarszałek podał, że w ubiegłym roku Szybka Kolej Miejska (PKP SKM) przewiozła 41,8 mln osób, z czego ponad 2,7 mln na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To o 2,5 mln pasażerów więcej niż w 2015 roku. SKM jest największym przewoźnikiem kolejowym na Pomorzu.

Do korzystania z połączeń kolejowych na Pomorzu ma też zachęcić wdrożenie do 2020 r. wspólnego systemu poboru opłat za przewozy w transporcie zbiorowym oraz jednolitej informacji pasażerskiej. Jako pierwsi z tzw. biletu elektronicznego mają skorzystać pasażerowie w Słupsku i Starogardzie Gdańskim.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.