Pomorze będzie pracować nad poprawą dróg i rozwojem kolei

• Inwestycje drogowe i kolejowe na Pomorzu były tematem wystąpienia wiceministra infrastruktury i budownictwa Kazimierza Smolińskiego w Słupsku.
• Minister uczestniczył w spotkaniu z samorządowcami w Delegaturze Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego.
• Smoliński podkreślał też, że trzeba usprawnić proces inwestycyjny przy budowie dróg, stosując nowe wzory umów.
Pomorze będzie pracować nad poprawą dróg i rozwojem kolei
Nowe wzory umów mają pozwolić na uzyskanie równowagi pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami (fot. fotolia)

W konferencji 12 września z udziałem wicewojewody pomorskiego Mariusza Łuczyka i wiceministra Kazimierza Smolińskiego uczestniczyło ponad 50 samorządowców regionu słupskiego. Efektem tego spotkania ma być opracowanie spójnego regionalnego programu poprawy jakości dróg i rozwoju kolei. Jest to próba skoordynowania projektów i spełnienia oczekiwań poszczególnych gmin, z których każda ma inne priorytety.

W zakresie projektów kolejowych, zgodnie z projektem aktualizacji KPK, w ramach programu do 2023 r. przewidziane zostały środki w wysokości 66 mld zł.

Na konferencji mówiono, że najważniejszym obecnie wyzwaniem jest przyspieszenie realizacji projektów z obecnej perspektywy finansowej. Przed wszczęciem kolejnych postępowań oraz rozstrzygnięciem tych już toczących się konieczne jest przygotowanie dokumentacji niezbędnej dla prowadzenia kolejnych etapów prac.

Niezbędne jest obniżenie kosztów budowy dróg

Kazimierz Smoliński zadeklarował podczas spotkania, że do realizacji sukcesywnie przygotowywane są kolejne inwestycje drogowe. Przetargi na inwestycje są przygotowywane tak, aby były zgodne z nowymi przepisami prawa zamówień publicznych oraz uwzględniały zasady optymalizacji procesu budowy dróg, nad którą pracuje resort infrastruktury i budownictwa wspólnie ze środowiskiem branży budownictwa drogowego.

Jak tłumaczył, optymalizacja pozwoli na przyspieszenie i usprawnienie procesu inwestycyjnego, a także na ograniczenie kosztów budowy dróg, co jest niezbędne z uwagi na przeszacowanie programu drogowego o ok. 90 mld zł. Eksperci z branży drogowej podkreślają, że rynek wymaga uporządkowania. Nowe wzory umów mają pozwolić na uzyskanie równowagi pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami, dla których większa przewidywalność będzie oznaczać mniejsze ryzyko inwestycyjne, co pozwoli również na ograniczenie kosztów budowy dróg.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.