Ponad miliard na remont linii kolejowej

We Wrocławiu trwa rozbudowa i modernizacja fragmentu linii kolejowej E 59 relacji Wrocław - Poznań, która ma się zakończyć we wrześniu 2015 r. Pociągi pojadą wówczas z prędkością do 160 km na godzinę, a czas podróży skróci się o 20 minut.
Ponad miliard na remont linii kolejowej

Jak powiedział w poniedziałek podczas konferencji prasowej rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe SA Mirosław Siemieniec, z zaplanowanych wydatków w kwocie około 1,2 mld zł ponad 70 procent pozyskano z funduszy europejskich.

Trwający już II etap tej inwestycji obejmuje 58-kilometrowy odcinek od Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego, znajduje się na nim ponad sto obiektów inżynieryjnych m.in. wiaduktów, kładek, przejść podziemnych.

Czytaj też: Poprawi się jakość połączeń kolejowych

Linia o statusie trasy międzynarodowej będzie w całości zelektryfikowana, wyposażona w najnowszy system sterowania ruchem oraz łączności.

Prace w II etapie rozpoczęto od modernizacji zabytkowego wiaduktu na Odrze we Wrocławiu, co ma kosztować ponad 41 mln zł. Zasadnicza część robót zlokalizowanych w stolicy Dolnego Śląska rozpocznie się w styczniu 2014 r. i potrwa przez rok.

Przybędzie zupełnie nowy przystanek kolejowy Wrocław Osobowice, umiejscowiony w pobliżu największego wrocławskiego cmentarza, i ta stacja ma być gotowa przed 1 listopada przyszłego roku.

Czytaj też: Więcej unijnej kasy na kolej

Jak zaznaczył wicedyrektor projektu z ramienia PKP PLK Józef Gąsior, większość trasy poza granicami Wrocławia została już przebudowana, ale właśnie w mieście wykonawców czeka największe wyzwanie, ponieważ część infrastruktury jest jeszcze poniemiecka i na wiele prac wymagana jest zgoda konserwatora zabytków.

Tak stało się m.in. podczas modernizacji wiaduktu na Odrze, gdy po odsłonięciu części gruntowej na budowę musieli wkroczyć archeolodzy.

"Ten wiadukt nie jest taki stary, ale podobno bardzo unikalny, dlatego konserwator objął go swą ochroną. Projektanci dostali zalecenia, by zmienić fragmenty projektu, co powoduje zwłokę w pracach. Przypuszczamy, że w środku miasta będzie więcej takich zaleceń, jednak nie powinno to doprowadzić do znaczących opóźnień. Braliśmy to pod uwagę" - powiedział w rozmowie z PAP przedstawiciel wykonawcy inwestycji, firmy PRKiI, dyrektor projektu Sławomir Raczyński.

Kierownik kontraktu z ramienia PKP PLK Jarosław Szczepaniak poinformował, że najwięcej prac zaplanowanych w latach 2014 - 2015 wiąże się z przebudową węzła wrocławskiego i remontem kolejnego historycznego wiaduktu Grabiszyn w centrum Wrocławia tuż przed dworcem głównym.

"Będą zmiany i korekty w rozkładach jazdy pociągów, m.in. w pobliżu ul. Grabiszyńskiej powstanie tymczasowy przystanek dla pociągów z Jeleniej Góry, które przez jakiś czas nie będą mogły dojeżdżać do dworca głównego we Wrocławiu" - dodał Szczepaniak.

Projekt, który przewiduje także przebudowy mniejszych wrocławskich dworców i przystanków, takich jak m.in. Popowice, Gądów, Mikołajów, Świniary, jest współfinansowany przez Unię Europejską z funduszu spójności w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.

Wstępnie przeznaczono na ten cel 1,5 mld zł, ale w efekcie przetargów inwestor wyda blisko 300 mln zł mniej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.