Port Gdańsk ma nowe stanowisko statkowe do obsługi paliw

W Porcie Gdańsk otwarto nowe stanowisko statkowe do obsługi paliw płynnych. 26 czerwca zawinął do niego pierwszy tankowiec.

Inwestycja uelastyczni możliwości obsługi statków z ropą naftową i paliwami (fot.portgdansk.pl)

Najnowsza inwestycja spółki Naftoport sfinalizowana została już w grudniu 2014 roku, jednak dopiero niedawno zakończono odbiory techniczne inwestycji.

Budowa stanowiska warta blisko 40 milionów złotych to przedsięwzięcie, które zrealizowane zostało m.in. z myślą o powstającym nieopodal Terminalu Naftowym PERN, choć nie tylko.

Port może obsłużyć tankowce z dużymi zbiornikami

- Stanowisko T1 zaprojektowane zostało dla przeładunku produktów naftowych (paliw) transportowanych statkami o wyporności do 50 000 DWT, co odciąży dotychczasowo eksploatowane stanowiska P, R i T od obsługi tych jednostek. Co za tym idzie zwiększając zdolności operacyjne tych stanowisk w zakresie obsługi dużych zbiornikowców z ropą naftową. Jest to szczególnie ważne, gdyż występujący w okresie ostatnich kliku lat wzrost obrotów w zakresie przeładunku produktów naftowych widoczny jest również w wynikach 5 miesięcy tego roku - podaje spółka Port Gdański.

W tym okresie w Porcie Gdańsk przeładowano łącznie ponad 5,5 miliona ton ropy naftowej i produktów, z czego znakomitą większość stanowiły właśnie przeładunki zrealizowane w Terminalu Naftoportu.

- To wynik o ponad 13% lepszy w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, który dla przypomnienia był z kolei trzecim tak dobrym rokiem w zakresie przeładunku paliw płynnych w Porcie Gdańsk w ciągu ostatniej dekady - informuje spółka.

Nowy terminal przyciągnie nowe statki

Już za kilka miesięcy do eksploatacji oddany zostanie także Terminal Naftowy PERN, który połączony będzie z Terminalem Naftoportu systemem rurociągowym, a co za tym idzie spodziewać się można dodatkowych zawinięć statków do Portu Gdańsk.

- Jeśli wziąć do tego pod uwagę szacunki analityków rynkowych, którzy w kolejnych latach przewidują wzrost udziału importu ropy drogą morską, w/w inwestycja wydaje się bardzo dobrym posunięciem, które uelastyczni możliwości obsługi statków z ropą naftową i paliwami w Porcie Gdańsk - porcie, który dla przypomnienia ma blisko 90-procentowy udział w morskiej obsłudze paliw w naszym kraju - donosi spółka.

Inwestycja spółki Naftoport to także przedsięwzięcie, które wpisuje się w założenia uwzględnione w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027", w której dużo miejsca poświęcono m.in. zwiększaniu roli Portu Gdańsk jako ważnego bałtyckiego hubu do obsługi ładunków skonteneryzowanych oraz masowych płynnych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.