PARTNER PORTALU
  • BGK

Poseł PiS Jerzy Wilk krytykuje władze Pomorskiego ws. przekopu Mierzei Wiślanej

  • AKC    11 kwietnia 2018 - 11:08
Poseł PiS Jerzy Wilk krytykuje władze Pomorskiego ws. przekopu Mierzei Wiślanej
Poseł Jerzy Wilk krytykuje włdze Pomorskiego (Fot. Leszek Szymański/PAP)

Nie gasną emocje wokół sztandarowego pomysłu Prawa i Sprawiedliwości dotyczącego przekopu Mierzei Wiślanej. 5 kwietnia Zarząd Województwa Pomorskiego wydał w tej sprawie negatywną opinię. Zdaniem posła PiS Jerzego Wilka to "szyderstwo z morskich ambicji Elbląga".




  • Przekop Mierzei Wiślanej to jedna z głównych obietnic PiS jeszcze z czasów kampanii wyborczej, a nawet z czasów poprzednich rządów tej partii.
  • - To będzie szansa nie tylko na przyspieszenie industrializacji Elbląga, ale także na rozwój całego regionu warmińsko-mazurskiego - twierdził wówczas Jarosław Kaczyński.
  • Inwestycja pochłonie 880 milionów złotych. Przekop ma być zrealizowany do 2022 r.

By móc ogłosić przetarg, Urząd Morski w Gdyni, który pełni rolę inwestora, czeka na decyzję środowiskową i badania geologiczne. Jednym z etapów przygotowań do inwestycji jest również jej opiniowanie przez ponad 30 różnego rodzaju instytucji. Swoje stanowisko wyraził już Zarząd Województwa Pomorskiego. Jest ono negatywne.

Są pilniejsze potrzeby

Najważniejsze wątpliwości wskazane w opinii Zarządu Województwa Pomorskiego odnoszą się do podstaw strategicznych planowanego przekopu, w tym ekonomicznego uzasadnienia tej inwestycji.

- Z jednej strony rząd PiS obcina pieniądze na rozbudowę dróg na Pomorzu, z drugiej chce wydać kilkaset milionów na budowę przekopu. A przecież sam przekop to nie koniec wydatków. Co chociażby z modernizacją infrastruktury portowej w Elblągu tak, by przekop realnie mógł się do czegoś przydać? Co z drogami, które miałyby służyć skomunikowaniu portu? Uważam, że znacznie rozsądniej byłoby te pieniądze przeznaczyć na lepsze zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - komentuje uchwałę marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Zdaniem władz województwa pomorskiego zawieranie w  projekcie budowlanym stanowczych stwierdzeń, że budowa kanału "przyczyni się znacząco do rozwoju ruchu pasażerskiego oraz żeglarstwa i turystyki na Zalewie Wiślanym" i "wpłynie korzystnie na rozwój gospodarczy portu Elbląg i miasta Elbląg" nie wydaje się mieć podstaw w przeprowadzonych dotychczas analizach.

"Dodatkowo, bazując na treści obowiązującej Strategii Rozwoju Portu Morskiego w Elblągu (2015 r.) można wyrażać obawy, czy port w Elblągu będzie gotowy na skonsumowanie prezentowanych w w/w dokumentacji korzyści płynących z budowy drogi wodnej (z uwagi m.in. na nabrzeża o maksymalnej głębokości 3,7 m, tor wodny o głębokości w przedziale od 2,4 do 3,5 m oraz brak informacji o planowanych pracach modernizacyjnych).

Wraz z wnioskiem o wydanie opinii Zarząd Województwa otrzymał tylko część dokumentacji projektowej. Projekt budowlany był niekompletny, spośród 16 jego tomów do urzędu wpłynął tylko jeden. Brak było innych analiz i raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. W związku z tym pełna ocena planowanej inwestycji była niemożliwa, a wydana opinia bazuje tylko na posiadanych materiałach i przekazanej niepełnej dokumentacji" - czytamy.

Poseł Wilk: To szyderstwo z ambicji morskich Elbląga





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Bogdan Sedler, 2018-04-12 07:28:21

    Po pierwsze nie przekop a kanał. Po drugie: autorem koncepcji kanalu jest Św.P.Prof. Tadeusz Jednorał z którym przygotowałem propozycje dla Min.Gosp. Morskiej R.Wiecheckiego.Podjął on decyzję o uruchomieniu projektu i przeznaczył na Sty=udium Wykonalności 1 mln zł. Przetarg ogłosił UM w Gdyni.Wygra...ło Konsorcjum: Plobud Pomorze, NOT Gdańsk i Fundacja Naukowo-Techniczna "Gdańsk".Wskazano lokalizację w Skowronkach.W opracowaniu SW brało udział kilkunastu specjalistów m.in. z Politechniki Gdanskiej.W nastepnych latach UM w Gdyni z kwoty ca. 10 mln zł przeznaczonej na dokumentację projektową wydał środki np. dla Kancelarii Radców Prawnych na tzw. aktualiację Studium Wykonalności oraz na analizy środowiskowe.Wybrano inną lokalizację w Nowym Świecie ze względu na unikalny glon (akurat na tych kilkudziesięciu metrach w Skowronkach przewidywanych dla kanału).Ze względu na wydmę koszt prac ziemnych będzie znacznie wyższy (ale glon jest ważniejszy, no i ew. bursztyn).Natomiast znaczenie kanalu dla Regiony Południowo-Wsch. Baltyku jest oczywiste; wystarczy obejrzeć zamarłe przemysły jak Zakkłady Przetw. Owocowo-Warzywnego w Tolkmicku i okoliczne sady, czy też porty na Mierzeji. Dr inż. Bogdan Sedler, Fundacja Naukowo-Techniczna "Gdańsk".  rozwiń