PARTNER PORTALU
  • BGK

Potrzeba lepszych szlaków z portów...

  • WNP.pl (Piotr Stefaniak)    19 listopada 2013 - 13:11
Potrzeba lepszych szlaków z portów...

Jednym z największych wyzwań, przed jakim stanie nowy minister transportu, będzie sprawne dokończenie wlokącej się ponad miarę modernizacji szlaków kolejowych i drogowych łączących porty z lądem.




Dla portów jest to warunek dalszego ich rozwoju, a zarazem stworzenia szansy rodzimym operatorom obsługującym handel zagraniczny w otoczeniu portów morskich - twierdzi Krzysztof Szymborski, prezes zarządu Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT) Gdynia.

Eksport jest jedną z lokomotyw ciągnących gospodarkę Polski, a jego udział w tworzeniu PKB ustawicznie rośnie. Gros towarów, które polscy producenci wysyłają do zagranicznych odbiorców, ale także otrzymują (np. w celu przetworzenia i eksportu) przechodzi przez porty morskie.

- Zarządy portów i terminali dążą do zwiększenia udziału polskich portów w obsłudze ładunków tranzytowych pochodzących ze Słowacji, Ukrainy czy Białorusi - mówi prezes Szymborski. - Sprawia to, że rozwój zarówno infrastruktury przeładunkowej, jak i krajowych szlaków transportowych, jest jednym z kluczowych wyzwań, przed jakimi staje nasze państwo.

Według niego, rozwój eksportu poprzez polskie porty natrafia jednak na liczne problemy. Infrastruktura kolejowa, zarówno na Pomorzu jak i w głębi kraju, jest wciąż w bardzo złym technicznym stanie, a dopuszczalna prędkość pociągów towarowych na niektórych odcinkach nie przekracza 20 km/godz. Niewystarczająca jest więc także przepustowość szlaków kolejowych.

- Ponadto wciąż uciążliwe są odprawy towarów w portach, aczkolwiek ustawa deregulacyjna Ministerstwa Gospodarki przy aktywnym udziale służb celnych powinna to wkrótce zmienić - podkreśla szef BCT.

Te trudne warunki prowadzenia odpowiedzialnego handlu przez polskie porty wciąż i od wielu lat faworyzują niemiecki Hamburg i kilka innych portów na zachód od Bałtyku. Odprawia się tam każdego roku ponad 600 tysięcy TEU (kontenerów 20-stopowych) polskich towarów.

- Gdyby przeładować je w Gdyni czy Gdańsku, do budżetu państwa trafiłoby kilka miliardów złotych, a polskie porty zarobiły by następne setki milionów, tworząc nowe miejsca pracy na wybrzeżu i w firmach przewozowych, głównie na kolei- stwierdza Krzysztof Szymborski.

Można też dobrze zarabiać na obsłudze unijnych korytarzy transportowych, z których dwa przebiegają przez Polskę. Jednym z nich, na trasie TEN-T łączącego Bałtyk z Adriatykiem, już dziś przewozi się ponad 24 mln ton towarów rocznie, ale zarazem zbyt mało przez Polskę. Nie mamy wciąż takich ważnych ogniw łańcucha transportowego, jak choćby przejście kolejowe Zwardoń-Skalite pomiędzy Słowacją a Polską, ocenia Szymborski.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.