Powstała nowa droga startowa na lotnisku w Pyrzowicach

W porcie lotniczym Katowice w Pyrzowicach zakończyła się budowa nowej drogi startowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i nawigacyjną. To część wartych ponad 260 mln zł inwestycji na lotnisku.
Powstała nowa droga startowa na lotnisku w Pyrzowicach

Dzięki inwestycji Katowice Airport stanie się jednym z trzech polskich lotnisk pasażerskich dysponujących drogą startową o długości ponad 3 km (obok Warszawy i Rzeszowa), mogącym przyjmować dalekodystansowe samoloty szerokokadłubowe o rozpiętości skrzydeł do 65 m.

Jak poinformował rzecznik lotniska Cezary Orzech, nowa droga startowa zostanie oddana do użytku operacyjnego w drugim kwartale 2015 r. "Przed nami kilkumiesięczny okres przygotowania nowej infrastruktury do całkowitej gotowości operacyjnej" - wskazał Orzech.

Jakość konstrukcji i nawierzchni drogi została już sprawdzona przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, a prawidłowość działania instalacji świetlnych - przez zespół inspektorów Inspekcji Lotniczej. Przed władzami lotniska jeszcze szereg kolejnych procedur związanych m.in. z rejestracją i certyfikacją nowej infrastruktury.

Czytaj też:  Ponad 23 km kw. obszaru ograniczonego użytkowania dla Pyrzowic

"Po pozytywnym odbiorze nowej drogi startowej, w drugim kwartale przyszłego roku, zostanie ona oddana do użytku i wówczas będziemy w pełni przygotowani do obsługi największych statków powietrznych, jak Boeing 747 czy Airbus A380, co znacząco wpłynie na poprawę konkurencyjności naszego portu" - wyjaśnił Orzech.

Budowa nowej drogi startowej - równoległej do starej lecz przesuniętej o ok. 200 m na północ - rozpoczęła się na początku ub. roku. Po przejęciu ruchu przez nowy pas startowy, stary w przyszłości ma zostać przerobiony na drogę kołowania

Nowa betonowa droga ma 3200 m długości (a więc jest dłuższa o 400 m od dotychczasowej, z możliwością przedłużenia o kolejne 400 m) i 45 metrów szerokości (plus po 7,5 m poboczy z każdej strony). Wszystkie parametry umożliwiają korzystanie z niej największym statkom powietrznym z pełnym obciążeniem. Władze Katowice Airport wskazują, że ten sposób poprawią się warunki techniczne lotniska - będzie to jedyny port w otoczeniu, gdzie będzie można wylądować o każdej porze dnia i nocy, w niemal każdych warunkach.

Aby było to możliwe, droga została wyposażona m.in. w świetlne i radiowe pomoce nawigacyjne, dzięki którym samoloty będą mogły lądować przy widzialności wzdłuż drogi nie mniejszej niż 300 m i widzialności pionowej nie niższej niż 30 m. Umożliwi to system ILS II kategorii, który powinien stać się dostępny w drugim kwartale 2016 r.

Do tego czasu na lotnisku działał będzie obecny ILS I kategorii, który umożliwia lądowania przy widzialności poziomej wzdłuż drogi startowej 550 m i pionowej (czyli podstawie chmur) 60 m - na tzw. kierunku podstawowym, czyli od strony Siewierza.

Wartą 150 mln zł umowę na wykonanie nowej drogi startowej zarządzające katowickim lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL) podpisało z firmą Budimex 26 listopada 2012 r.

Budowa nowego pasa była jednym z dwóch zadań wykonanych w trakcie największej inwestycji w historii lotniska. Drugim była zakończona w połowie ub. roku rozbudowę płyt postojowych, które dzięki temu pomieszczą jednocześnie kilkanaście samolotów. Równolegle zmodernizowano drogi kołowania, które umożliwią poruszanie się po lotnisku samolotom wielkości boeinga 747. Ta część inwestycji była warta 81 mln zł i trwała od czerwca 2011 r.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.