Powstaną trzy przystanki szybkich kolei?

W województwie łódzkim mają być trzy przystanki sieci kolei dużych prędkości: w Łodzi i między Zduńską Wolą a Sieradzem oraz w Opocznie, gdzie powstanie nowa stacja kolejowa na szlaku łączącym stolicę regionu z Centralną Magistralą Kolejową.
Powstaną trzy przystanki szybkich kolei?

W środę w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi odbyły się drugie konsultacje społeczne w sprawie wariantów przebiegu linii kolei dużych prędkości w Łódzkiem. Uczestniczyli w nich: kolejarze, przedstawiciele firmy IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo - wykonawcy studium wykonalności linii dużych prędkości Warszawa - Łódź - Poznań - Wrocław, zarządcy dróg, przedstawiciele samorządu województwa oraz samorządów lokalnych.

Zdaniem marszałka województwa łódzkiego Witolda Stępnia, najbardziej opłacalny ekonomicznie jest wariant szlaku kolei dużych prędkości, który przebiega tunelem pod Łodzią.

- Wyjście z Łodzi w kierunku południowym także wydaje się wariantem najbardziej optymalnym i ominięcie zbiornika Jeziorsko również od południa. Koncepcja lokalizacji przystanku pośredniego w rejonie między Sieradzem a Zduńską Wolą wydaje się dziś uzasadniona i ze względów lokalizacyjnych, środowiskowych, ale i ekonomicznych - mówił dziennikarzom Stępień.

Według niego, do października powinna być przygotowana koncepcja wariantu, który będzie już szczegółowo rozpatrywany. W ciągu dwóch lat planowane jest zakończenie przygotowania studium wykonalności. Linia ma być gotowa w 2020 r.

Dyrektor IDOM Marcin Warda powiedział, że po przeanalizowaniu uwag przedstawionych podczas pierwszych konsultacji, udało się ominąć większość kwestii spornych.

"Planujemy powstanie stacji kolejowej między Zduńską Wolą a Sieradzem, bo ma to duże znaczenie ze względu na funkcjonalność samej linii. Obok stacji technicznej będzie to też stacja pasażerska" - zaznaczył.

Planowana linia dużej prędkości, tzw. linia Y, ma prowadzić z Warszawy do Łodzi, a później rozdzielić się na dwie odnogi - do Poznania i Wrocławia. Od Warszawy linia prawdopodobnie przebiegać będzie wzdłuż autostrady A2. Później wzdłuż autostrady A1 ma wchodzić od wschodniej strony do Łodzi i przechodzić tunelem przez stację Łódź Fabryczna oraz tunelem średnicowym wychodzić w stronę południową.

Nadal rozpatrywane są dwa warianty obejścia zbiornika Jeziorsko, od południa i północy, a także dwa warianty rozwidlenia linii w kierunku Wrocławia i Poznania - już za Sieradzem w woj. łódzkim, bądź dopiero w Nowych Skalmierzycach w Wielkopolsce.

Władze samorządowe Sieradza i Zduńskiej Woli różnią się w tym, gdzie ma być zlokalizowana stacja pośrednia, ale zapewniają, że są w stanie dojść do porozumienia. Podkreślają, że najważniejsze jest to, by zwyciężył wariant ominięcia Jeziorska od strony południowej.

"Jeśli zwycięży ten wariant, to obojętnie gdzie by powstał ten przystanek (...) będziemy zadowoleni. Bo na pewno z przyczyn ekonomicznych musi być to pomiędzy Sieradzem a Zduńską Wolą. Możemy się różnić w opiniach czy kilometr w jedną czy w drugą stronę, ale najlepiej byłoby, żeby było to pośrodku" - powiedział prezydent Sieradza Jacek Walczak.

Wybrany po konsultacjach przebieg trasy powinien być przedstawiony do końca tego roku. Budowa ma się rozpocząć w 2014 r., a linia ma być gotowa w 2020 r. Pociągi będą mogły po niej jeździć do 350 km/godz.

Projekt dotyczy także połączenia Łodzi z Centralną Magistralą Kolejową i budowy stacji Opoczno Południowe. Stacja nie tylko obsługiwałaby pociągi poruszające się po CMK, ale też - po wybudowaniu nowej linii do Łodzi - stałaby się łącznikiem między magistralą a tzw. Y, czyli linią łączącą Warszawę i Łódź z Poznaniem oraz Wrocławiem. Szybkie pociągi mogłyby wtedy kursować np. z Krakowa przez Łódź do Poznania.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE