Powstanie program funkcjonalny dla lotniska Krywlany

Spółka Innebo Group z Warszawy przygotuje program funkcjonalno-użytkowy dla białostockiego lotniska Krywlany, gdzie władze Białegostoku chcą zbudować utwardzony pas startowy dla małych samolotów.

Dokument określi wszystkie szczegóły techniczne i finansowe przedsięwzięcia. Wartość umowy to 110 tys. zł brutto.

Jak wcześniej informowały władze miasta, w programie funkcjonalno-użytkowym znajdą się wszelkie analizy dotyczące inwestycji, m.in. koszty, podział budowy na etapy, opis parametrów technicznych i eksploatacyjnych lotniska, opis typów samolotów, które będą mogły z niego korzystać. Miasto chce poznać warianty propozycji różnych rozwiązań wraz z uzasadnieniem, w którym należy uwzględnić zarówno wymagania techniczne jak i ekonomiczne.

Na lotnisku Krywlany, które obecnie jest lotniskiem sportowym - korzystają też z niego różne służby - ma powstać utwardzony pas startowy o długości 1 tys. 350 metrów. Pozwoli to obsługiwać małe samoloty pasażerskie, które mogą zabrać na pokład ok. 30 pasażerów. Porozumienie w tej sprawie na początku lutego podpisał prezydent Białegostoku oraz władze Aeroklubu Polskiego. Inwestycja ma pozwolić przekształcić lotnisko Krywlany na lotnisko użytku publicznego o tzw. ograniczonej certyfikacji.

Prezydent Tadeusz Truskolaski zapowiadał, że inwestycje będzie kosztować ok. 20 mln zł. Pas startowy ma powstać w 2017 r. Gdy program funkcjonalno-użytkowy będzie gotowy, miasto będzie ogłaszać przetargi na dokumentację i na wykonanie inwestycji. Przed budową teren trzeba odwodnić.

Budowa utwardzonego pasa startowego na Krywlanach jest bardzo oczekiwana w regionie, zwłaszcza po tym, gdy samorząd województwa zrezygnował z budowy lotniska regionalnego, mimo że w poprzednich latach takie plany były.

Najpierw były problemy proceduralne, także z wyborem lokalizacji, potem za zgodą Komisji Europejskiej unijne pieniądze zaplanowane na lotnisko w Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2007-2013, wydano na drogi wojewódzkie. Ostatecznie z budowy zrezygnowano, gdy KE zapowiedziała, że w nowej perspektywie finansowej 2014-2020 nie będą przeznaczane pieniądze na budowę takich lotnisk. Uwzględniono również doświadczenia innych regionów, które lotniska wybudowały, a mają kłopoty z ich utrzymaniem.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE