Poznań: rondo Kaponiera w końcu dostępne dla pojazdów i pieszych

• Po pięciu latach remontu, od soboty (3 września) w pełni dostępne dla kierowców i pieszych jest rondo Kaponiera w Poznaniu
• Jest to główny węzeł komunikacyjny w mieście.
• Zgodę na użytkowanie obiektu wydał w piątek Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Poznań: rondo Kaponiera w końcu dostępne dla pojazdów i pieszych
Rondo Kaponiera dostępne dla kierowców i pieszych (fot. poznan.pl)

Dla pasażerów transportu publicznego udostępnione zostaną przystanki na rondzie. Piesi będą mogli korzystać z pierwszego podziemnego poziomu zmodernizowanego obiektu.

Inwestycja rozpoczęła się w 2011 roku, jej wartość wyniosła ok. 359 mln zł. Termin zakończenia prac wielokrotnie przesuwano. Roboty budowlane zakończyły się 31 sierpnia, po tym obiekt kontrolowała straż pożarna i sanepid. Kaponiera do tej pory była etapami udostępniana dla ruchu samochodów i tramwajów.

"W związku z uzyskaniem dziś pozwolenia na użytkowanie ronda Kaponiera, w nocy wprowadzona zostanie docelowa organizacja ruchu. Tym samym rondo zostaje udostępnione dla wszystkich relacji ruchu kołowego i tramwajowego, oraz uruchomione zostają przystanki na Moście Uniwersyteckim, w ciągu ulicy Święty Marcin. Ruch na rondzie, regulowany będzie przez sygnalizację świetlną podłączoną do systemu ITS, dającą priorytet środkom komunikacji publicznej"- poinformował w piątek wieczorem wiceprezydent Poznania Maciej Wudarski.

Na pewno będzie to rondo bardziej funkcjonalne niż wcześniej - zapewnia wiceprezydent Poznania (fot. poznan.pl)
Na pewno będzie to rondo bardziej funkcjonalne niż wcześniej - zapewnia wiceprezydent Poznania (fot. poznan.pl)

Jak podkreślił, Kaponiera jest najważniejszym węzłem przesiadkowym dla pasażerów komunikacji publicznej, zaś obecnie, po wprowadzeniu udogodnień dla rowerzystów, także jednym z ważniejszych punktów na rowerowej mapie Poznania. Jedną z nowości na rondzie są czerwone pasy dróg rowerowych. Na wlotach na rondo wyznaczono śluzy rowerowe, mające umożliwiać rowerzystom bezpieczne oczekiwanie na przejazd i zmianę kierunku dalszej jazdy.

"Na pewno będzie to rondo bardziej funkcjonalne niż wcześniej, natomiast czas pokaże i poznaniacy osądzą, czy warto było wydać ponad 350 mln zł na taką realizację. Zmianę odczują użytkownicy komunikacji publicznej. Kierowcy nie stracą i nie zyskają - rondo wraca do takiego standardu, jaki był wcześniej. Na pewno zyskują rowerzyści" - powiedział wiceprezydent.

Pojazdy mają do dyspozycji część naziemną obiektu. Dla pieszych przemierzających Kaponierę oddany do użytku zostaje pierwszy podziemny poziom Kaponiery. W przyszłości na tym poziomie uruchomiona ma być działalność usługowo-handlowa. W połowie września do użytku ma być oddany poziom -2 obiektu, w tym przystanki Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST).

Ułatwieniem dla poruszających się między poziomami Kaponiery jest 26 par schodów ruchomych. Niepełnosprawni i osoby z wózkami dziecięcymi będą mogli korzystać z 13 dźwigów osobowych. Częścią obiektu jest też dwupoziomowy, przebudowany parking podziemny. Ma on rozpocząć działalność po wyborze najemcy.

Kaponierę wyposażono w nowy System Informacji Miejskiej, który będzie kierował pieszych do odpowiednich przystanków komunikacji zbiorowej i wskazywał kierunki dotarcia do określonych części miasta.

Wiceprezydent Wudarski powiedział, że przebudowa głównego węzła komunikacyjnego w mieście trwała tak długo za sprawą szeregu błędów popełnionych przez poprzednie władze Poznania. Podkreślił, że na złe przygotowanie przebudowy i szereg innych nieprawidłowości zwróciła uwagę sprawdzająca przebieg inwestycji Najwyższa Izba Kontroli.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE