Poznań wciąż niegotowy na Euro

Na 100 dni przed piłkarskimi mistrzostwami Europy Poznań przypomina jeden wielki plac budowy. Nawet na Stadionie Miejskim, który został oddany do użytku półtora roku temu, wciąż trwają prace. Większość prowadzonych inwestycji ma zakończyć się tuż przed Euro.
Poznań wciąż niegotowy na Euro

Zmodernizowana nakładem blisko 750 mln złotych poznańska arena Euro 2012 była gospodarzem kilkudziesięciu imprez, głównie piłkarskich. Od września 2010 roku odwiedziło ją ponad 900 tysięcy osób.

Czytaj też: Polskie stadiony daleko od wymagań UEFA

Tymczasem na terenie stadionu wciąż trwają prace. Spółka Euro Poznań 2012 buduje pomieszczenia na 34 kioski gastronomiczne, a ich wyposażeniem zajmie się nowy operator obiektu - konsorcjum Lech i Marcelin Management.

Spółka prowadzi kilka mniejszych inwestycji związanych m.in. z doprowadzeniem prądu, wody i kanalizacji w miejsca, gdzie powstaną m.in. namioty prasowe, dla sponsorów i VIP-ów oraz obsługi technicznej imprezy.

Dwie niezwykle ważne inwestycje - budowa nowego dworca kolejowego oraz rozbudowa portu lotniczego, rozpoczęły się ze sporym opóźnieniem. Nie ma jednak jakiekolwiek zagrożenia z dotrzymaniem terminów i prace zostaną zakończone przed Euro 2012.

Na poznańskiej Ławicy trwają już prace wykończeniowe w nowej części terminala o powierzchni całkowitej ponad 17,8 tys. m kw. Na dwóch kondygnacjach naziemnych i jednej podziemnej znajdą się: hala odpraw, hala przylotów, sortownia bagażu i pomieszczenia biurowe. Zakres robót obejmuje również budowę drogi wewnętrznej wraz z przebudową parkingu.

- Nowy budynek będzie tylko terminalem przylotowym. Pierwszymi osobami, które z niego skorzystają, będą właśnie kibice przylatujący do Poznania na mecze Euro 2012 - powiedziała rzeczniczka poznańskiego lotniska Hanna Surma.

Zakończone zostały też prace budowlane równoległej drogi kołowania oraz płyty postojowej. W efekcie parking dla samolotów powiększy się o sześć stanowisk dla dużych maszyn, zlokalizowanych bezpośrednio przy powstającej części terminala.

Dzięki rozbudowie całego portu znacznie zwiększy się przepustowość lotniska - liczba obsługiwanych pasażerów w ciągu godziny wyniesie 1900 w przylocie i 1100 w odlocie. Zgodnie z wymogami UEFA, odprawiana przez port lotniczy liczba pasażerów (10 godzin przed i 10 godzin po meczu) odpowiadać musi co najmniej połowie pojemności stadionu.

W sierpniu spółka PL.2012 w swoim Master Planie zmieniła status Ławicy z opóźnienia krytycznego na opóźnienie "zwykłe".

Przy budowie nowego dworca kolejowego prace trwają nawet 24 godziny na dobę. Montaż dachu odbywa się w systemie dwuzmianowym.

- Niektóre roboty muszą być wykonywane w nocy, gdy jest zmniejszony ruch kolejowy, dlatego można powiedzieć, że pracujemy non stop - podkreślił Przemysław Terlecki, reprezentujący spółkę TriGranit, która zajmuje się budową dworca.

Budowlańcy poradzili sobie z ostrymi atakami zimy i bardzo niską temperaturą. Cała konstrukcja została ofoliowana, a wewnątrz budynku wstawiono dmuchawy z ciepłym powietrzem. "Dzięki temu mogliśmy wylewać posadzki, co przy bardzo niskich temperaturach jest niemożliwe. Jednocześnie udało nam się zachować harmonogram prac" - dodał Terlecki.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.