Poznańskie targi o dworzec na Euro 2012

  • Przegląd prasy/Dziennik Gazeta Prawna
  • 18-02-2011
  • drukuj
PKP i węgierski deweloper ogłoszą dziś harmonogram budowy za 110 mln zł dworca w Poznaniu. Żeby zdążyć na Euro 2012, do inwestycji dołożyć musi miasto, a ono nie ma pieniędzy.
Poznańskie targi o dworzec na Euro 2012

Plan jest taki. Nowy dwupoziomowy dworzec postawi i sfinansuje spółka TriGranit, a po zakończeniu inwestycji odda go w zarządzanie kolejarzom. W zamian będzie mogła czerpać zyski z galerii handlowej, którą do 2013 r. wybuduje tuż obok dworca na terenie PKP. Znajdą się tam sklepy, kino i parking na 900 aut. Pod koniec stycznia deweloper zaczął już nawet wynajmować powierzchnię handlową – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Jednak projekt wciąż nie jest zapięty na ostatni guzik. Zadaniem PKP, które do spółki wniosły teren, jest uzyskanie niezbędnych pozwoleń. Na razie kolejarze zdobyli dopiero decyzję lokalizacyjną. Na przełomie marca i kwietnia spodziewają się wydania kluczowej decyzji środowiskowej, a dopiero w drugiej połowie maja pozwolenia na budowę. Napięty harmonogram może się wywrócić.

Przedmiotem negocjacji jest kwota między 19 a 32 mln zł – to 3 – 5 proc. całości kosztów przedsięwzięcia. Spółka jest w stanie wziąć na siebie ich część, ale nie całość. Poznański ratusz próbuje także utargować sfinansowanie infrastruktury poza terenem inwestycji na całym terenie tzw. wolnych torów.

Dworzec kolejowy połączony ma być z terminalem autobusowym dla komunikacji miejskiej i międzymiastowej. Ma się tam również znaleźć przystanek tramwajowy. Żeby powstał gigantyczny węzeł komunikacyjny, infrastruktura wokół dworca musi zostać całkowicie odnowiona.

Wiceprezydent Poznania Mirosław Kruszyński twardo negocjuje z inwestorem, bo miejska kasa świeci pustkami. Na dodatek ratusz czekają w tym roku nieplanowane wydatki na wykończenie areny na Euro 2012, gdzie UEFA dopatrzyła się wad.

Dworzec PKP wspólnie z prywatnym inwestorem chce budować także Warszawa. W lutym, po dwóch latach negocjacji, kolejarze ogłosili, że Dworzec Zachodni nie powstanie przy współudziale francuskiej firmy Nexity. Budową jest zainteresowany słowacki deweloper HB Reavis. Umowa może zostać podpisana w najbliższych tygodniach.

Dworzec połączony z galerią handlową buduje się w Katowicach. Z własnych pieniędzy oraz dotacji PKP modernizują dworce w Krakowie, we Wrocławiu oraz w Gdyni. Do 2012 r. w całej Polsce przebudowanych ma zostać 77 dworców – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do zintegrowanego centrum komunikacyjnego brakuje dworca autobusów miejskich (przystanków na dworcowej nie można tak nazywać) oraz dworca autobusów podmiejskich, międzymiastowych i międzynarodowych, który był w pierwotnych planach, a na tej wizualizacji jest jakby już pominięty. Poza tym niezbędna k...oło dworca pętla tramwajowa (po stronie wschodniej, bo przystanek PST na 7 peronie nie załatwia sprawy - ułatwi on dojazd na Winogrady, Piątkowo i Górczyn, natomiast Rataje, Jeżyce i Grunwald potrzebują odrębnego rozwiązania - bądź tramwajowego, bądź kolejki naziemnej, bądź też metra (może być z taborem tramwajowym). I jeszcze jedno - z budową nowych budynków wiąże się przebudowa systemu komunikacyjnego z Mostem Dworcowym i ul. Królowej Jadwigi - dlatego w tym miejscu musi powstać wiadukt z bezkolizyjnymi zjazdami - jako przedłużenie Mostu Dworcowego - pod wiaduktem może być np. rondo. Inaczej - korki murowane i wydłużenie czasów przejazdu. Podsumowując - zawsze to lepsze od istniejącego dworca, ale nie możemy zapominać o tym co najistotniejsze. rozwiń

ab cd, 2011-02-19 14:22:37 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE