Prace przy stropie podziemnego dworca Łódź Fabryczna

Zakończyło się betonowanie pierwszej działki roboczej w ramach konstrukcji stropu podziemnego dworca Łódź Fabryczna. To jedna z 39 działek, na które została podzielona powierzchnia stropu, znajdującego się na poziomie ośmiu metrów pod ziemią.
Prace przy stropie podziemnego dworca Łódź Fabryczna

Jak poinformował na swej stronie internetowej generalny wykonawca, betonowanie działki o wymiarach 25 na 25 metrów odbywało się z dwóch stanowisk i trwało nieprzerwanie 18 godzin. W sumie wykorzystano do tego 1000 m. sześć. betonu.

Według wykonawcy obecnie trwa proces monitorowania temperatury, a także pielęgnacja świeżo wykonanej płyty. W tym celu została ona przykryta materiałem, by uchronić ją przed nadmiernym wpływem słońca; zabezpieczana jest również przed utratą wilgoci.

Prace przy wylewaniu stropu podziemnego dworca potrwać mają do jesieni tego roku - poinformowała PAP rzeczniczka generalnego wykonawcy Katarzyna Rumowska.

Dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi znajdzie się osiem metrów pod ziemią. Na drugim poziomie, 16,5 metra pod ziemią, będzie stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami.

Czytaj też: Kolejny etap budowy dworca Łódź Fabryczna

W pierwszym etapie pod realizację inwestycji wykonano wykop o długości niemal 500 metrów, 120 metrów szerokości i 8 metrów głębokości. Przez ostatnie kilka miesięcy stawiano tzw. ściany szczelinowe. Do tej pory wykonano ponad 20 tys. m kw. tych ścian. Część z nich służy do podtrzymania płyty stropowej dworca, która zepnie ściany. To umożliwi wybieranie ziemi spod stropu do głębokości 16,5 metra.

Plac, na którym wylewana jest płyta stropowa, został podzielony na trzy części, a każda z nich na kilkanaście działek o wymiarach 25 na 25 m. W sumie jest ich 39. Grubość płyty stropowej wynosić ma ok. 120 cm.

Dworzec powstaje w systemie "projektuj i buduj". Cała inwestycja zajmuje prawie 24 ha w ścisłym centrum miasta; w najszerszym miejscu rozciąga się na ponad 700 m.

Nowy dworzec Łódź Fabryczna ma być jednym z najważniejszych elementów projektu "Nowe Centrum Łodzi" i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, w którym oprócz peronów kolejowych znajdą się też m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, parkingi dla samochodów.

Dworzec na zlecenie PKP PLK, PKP SA i miasta buduje konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Zakończenie zaplanowano na luty 2015 r., a koszt inwestycji, która ma być współfinansowana przez Unię Europejską, szacuje się na 1,75 mld zł brutto.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE