Prace związane z budową II nitki metra dobiegają końca

Po prawie pięciu latach od podpisania umowy prace związane z budową II nitki podziemnej kolejki dobiegają końca. W niedzielę centralnym odcinkiem II linii metra, w towarzystwie m.in. dziennikarzy, pojedzie prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Prace związane z budową II nitki metra dobiegają końca

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.

Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji "Centrum Nauki Kopernik". W sierpniu 2012 budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięty został tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.

Czytaj też:  Pasażerowie doceniają metro

Centralny odcinek drugiej linii metra o długości ponad 6 kilometrów łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od Zachodu na Wschód będą to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".

Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji "Świętokrzyska".

Na ścianach peronów II linii metra znajdują się grafiki z nazwami stacji. Wygląd ścian opracował światowej sławy polski artysta Wojciech Fangor. Wystrój każdej ze stacji utrzymany jest też w innej kolorystyce.

 Czytaj też:  Otwarcie centralnego odcinka metra a zmiany w stołecznej komunikacji

Stacja "Nowy Świat-Uniwersytet" jest w kolorze fioletowym, i jest to najgłębsza stacja II linii. Ma cztery kondygnacje, a peron znajduje się 23 m pod powierzchnią ziemi ("Centrum" - najgłębsza stacja I linii metra - ma 18 metrów głębokości). Wynika to z geologii Warszawy, dlatego konieczne było poprowadzenia tuneli II linii metra osiem metrów pod dnem Wisły. Na stacji będzie aż 17 schodów ruchomych. Pasażerowie, by dostać się na peron, będą musieli pokonać trzy poziomy schodów.

Drugą najgłębiej położoną stacją II linii podziemnej kolejki jest "Centrum Nauki Kopernik" (19 m pod powierzchnią), która także liczy cztery kondygnacje. Odcinek między stacjami przy Nowym Świecie i na Powiślu jest też najdłuższym na całej nitce II linii metra, i charakteryzuje się największym spadkiem poziomu.

Stacja metra "Centrum Nauki Kopernik", położona w bezpośrednim sąsiedztwie Wisły, ma być chroniona przed zalaniem, np. przy wiosennych roztopach, dzięki temu, że jej wszystkie otwory zostały umieszczone powyżej poziomu rzeki. Jak wyjaśnił rzecznik wykonawcy centralnego odcinka II linii metra Mateusz Witczyński, wyznaczony został najwyższy stan wody w Wiśle w ciągu ostatnich 200 lat, i wszystkie otwory stacji - przede wszystkim hale wejściowe i hale wentylatorów, umieszczone są właśnie powyżej tej granicy.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE