Prawie 100 mln na toruńskie tramwaje

Dwanaście nowych tramwajów niskopodłogowych kupią władze Torunia w bydgoskich zakładach Pesa S.A.
Prawie 100 mln na toruńskie tramwaje

Firma wygrała przetarg oferując dostawę pojazdów i dostosowanie zajezdni do ich obsługi za około 92,5 mln zł.

"Przetarg na dostawę dwunastu nowoczesnych tramwajów Miejski Zakład Komunikacji ogłosił w lipcu, koperty z ofertami otwarto 21 sierpnia. Termin rozstrzygnięcia zmieniono jednak trzykrotnie w związku z pytaniami od wykonawców, odpowiedziami i koniecznością zachowania wymaganych terminów zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych" - poinformowała Aleksandra Iżycka, rzeczniczka prezydenta Torunia.

Do przetargu stanęły dwie polskie firmy: Solaris z Bolechowa oferując cenę 91,1 mln zł i Pesa z Bydgoszczy z ceną 92,5 mln zł. Ostatecznie komisja przetargowa uznała za lepszą ofertę Pesy, choć była droższa.

"Komisja przetargowa zweryfikowała oferty pod kątem formalno-prawnym i zgodności ze specyfikacją, a pod uwagę brała nie tylko cenę, ale także rozwiązania techniczne. Najkorzystniejsza okazała się oferta Pesy" - zaznaczyła Iżycka.

Pierwsze składy dotrą do Torunia rok od daty zawarcia umowy z wykonawcą, pod koniec 2014 r. Ostatni tramwaj do końca września 2015 r.

Wśród dwunastu niskopodłogowych tramwajów kupionych w ramach przetargu sześć wagonów będzie trójczłonowych, i tyle samo - pięcioczłonowych. Nowe tramwaje będą miały aerodynamiczne kształty oraz kolorystykę bazującą na barwach Torunia - błękitnych i żółtych. Składy trójczłonowe pomieszczą 115, a pięcioczłonowe - 200 osób.

Podłogi wagonów zostaną wyłożone wykładziną antypoślizgową, a na całej długości wagonu znajdą się uchwyty i poręcze umożliwiające pasażerom utrzymanie równowagi w czasie jazdy. Nie będzie za to ostrych krawędzi i innych elementów mogących spowodować urazy.

Wagony będą wyciszone, klimatyzowane, znajdą się w nich urządzenia automatycznego zliczania pasażerów z funkcją umożliwiającą rozróżnienie pasażerów wchodzących i wychodzących. Będzie w nich także monitoring i system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym, a przystanki będą zapowiadane.

Ponieważ nowe tramwaje będą znacznie cięższe od tych, które obecnie jeżdżą po Toruniu, niezbędna będzie modernizacja zajezdni.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE