PARTNER PORTALU
  • BGK

Prezydent Elbląga chce szybszej budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną

  • PAP    24 marca 2014 - 18:52

Przyśpieszenia budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną, który uniezależni Polskę od Rosji, chce prezydent Elbląga Jerzy Wilk. Uważa on, że "obecna napięta sytuacja pomiędzy Federacją Rosyjską a państwami członkowskimi UE, może zagrażać funkcjonowaniu elbląskiego portu".




List w tej sprawie prezydent Elbląga wysłał do premiera Donalda Tuska i wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej.

Zwraca się w nim o "przyspieszenie prac nad realizacją projektu Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, a także pomoc w zakresie pogłębienia torów wodnych na akwenie Zalewu Wiślanego i rzece Elbląg".

- Ze względu na swoje położenie Elbląg jest portem szczególnie wrażliwym na napięcia polityczne pomiędzy Federacją Rosyjską a Unią Europejską. Obecnie doświadczamy takich napięć pomiędzy Federacją Rosyjską, państwami członkowskimi Unii Europejskiej, Stanami Zjednoczonymi i organizacjami międzynarodowymi. Sytuacja ta może stanowić realne zagrożenie dla dalszego funkcjonowania elbląskiego portu i wymiany handlowej z portami obwodu kaliningradzkiego - napisał w liście prezydent Elbląga.

Port Elbląg jest największym portem Zalewu Wiślanego i najbliższym unijnym portem, obsługującym przewozy do Kaliningradu i Bałtyjska. Leży 40 km od granicy z obwodem kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej i jedyny bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego możliwy jest przez Cieśninę Pilawską.

Jak podkreślił w liście prezydent Wilk "port elbląski już raz doświadczył sytuacji, kiedy to jednostronną decyzją rządu Federacji Rosyjskiej wstrzymano na blisko 5 lat swobodną żeglugę po Zalewie Wiślanym".

- Był to ogromny cios w gospodarkę miasta i regionu, w szczególności w odniesieniu do nakładów inwestycyjnych, jakie zostały poniesione w związku z budową i dostosowaniem niezbędnej infrastruktury portowej. Za 21 mln zł wybudowano i oddano do użytku terminal towarowy wraz z placami składowymi, nowym nabrzeżem, kolejne 5 mln zł kosztował terminal do obsługi ruchu pasażerskiego i promowego. Ta infrastruktura była bezużyteczna do 2009 roku, dopiero wtedy premier Donald Tusk podpisał porozumienie o swobodnej żegludze z ówczesnym premierem Federacji Rosyjskiej Władimirem Putinem - przypomniał w liście prezydent Elbląga.

Jak ocenił Jerzy Wilk od tego czasu elbląski port przeżywa rozkwit. - Przeładunki wzrastają każdego roku średnio o około 70 procent. Do portu i miasta powrócili inwestorzy, którzy modernizują nabrzeża, inwestują w budowę nowych terminali, armatorzy sprowadzają nowe jednostki do transportu wodnego. Tworzone są nowe miejsca pracy, a dzięki wymianie handlowej zwiększyły się wpływy do budżetu miasta, regionu i w konsekwencji budżetu państwa - napisał Wilk.









KOMENTARZE (1)

  • Kryst, 2014-03-25 19:51:48

    Ten projekt nie został zrealizowany na skutek blokady przez rząd D.Tuska,który wszystkie zamierzenia porzedniej ekipy wyrzucił do kosza.To był sabotaż jak obecnie się okazuje.



NAJPOPULARNIEJSZE W PORTALU




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI



Wyszukiwarki

Polecane oferty: