Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023: województwa zadowolone z planów rządu

Marszałek województwa Marek Sowa ocenia, że zapisy programu są dla władz województwa satysfakcjonujące. Według polityków i samorządowców z woj. świętokrzyskiego, przedsięwzięcia pomogą lepiej skomunikować region z resztą kraju.
Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023: województwa zadowolone z planów rządu
Ogłoszono projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Fot. PTWP

Projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) ogłosiła w środę w Opolu premier Ewa Kopacz. Zakłada on budowę 3,9 tys. km autostrad i dróg ekspresowych oraz 57 nowych obwodnic. Koszt realizacji szacowany jest na 107 mld zł, to o 14 mld zł więcej niż pierwotnie zakładano.

Małopolskie: jest dobrze

Program uwzględnił 110 inwestycji w Małopolsce, z czego zadowolony jest marszałek Sowa. "Zdaję sobie sprawę jednak, że nie wyczerpują one wszystkich potrzeb województwa" - zastrzegł na czwartkowej konferencji prasowej w Krakowie.

Sowa poinformował, że wszystkie inwestycje drogowe zapisane w ubiegłorocznym Kontrakcie terytorialnym dla województwa małopolskiego, które były na liście podstawowej, zostały uwzględnione w PBDK do 2023 r., ale zapisy w nowym dokumencie wprowadzają też istotne zmiany.

Jak podkreślił, dla władz województwa najważniejsza jest informacja, że nowy program poszerza zakres prac na drodze krajowej nr 75 z Brzeska do Nowego Sącza - do programu został wpisany cały przebieg tej drogi, a nie tylko pierwszy odcinek Łososina - Nowy Sącz, który był wpisany do Kontraktu terytorialnego.

Drugie zadanie, które zostało wprowadzone do programu, to II etap budowy obwodnicy Skawiny. Nowy odcinek o długości ok. 4,5 km ma być gotowy za dwa lata.

PBDK uwzględnia też budowę czterech innych obwodnic: w Nowym Sączu i Chełmcu, Dąbrowie Tarnowskiej, Zabierzowie i Zatorze.

Kolejną ważną inwestycją zaplanowaną na najbliższe lata jest budowa węzła drogowego w Poroninie. "To jest przebudowa kluczowego węzła z punktu widzenia płynności ruchu w kierunku Zakopanego, bo ona uwzględnia również rozjazdy w kierunku Zębu, Bukowiny Tatrzańskiej" - mówił marszałek. Przetarg i rozpoczęcie prac budowlanych w Poroninie zaplanowano na początek 2016 r. Węzeł ma być gotowy do użytku w 2017 r.

Powstaną drogi ekspresowe S7 i S1

PBDK do 2023 r. zawiera też m.in. zapowiedź budowy dróg ekspresowych S7 i S1.

Droga S7 będzie realizowana na trzech odcinkach: Igołomska-Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego), Kraków Christo Botewa (węzeł Rybitwy)-Kraków (węzeł Igołomska ) oraz Lubień-Rabka.

Projekt Igołomska-Moczydło obejmuje budowę odcinka S7 po północnej stronie Krakowa o długości ok. 55,5 km. Planowana droga to dwie dwupasowe jezdnie z możliwością dobudowy trzeciego pasa ruchu na każdej z nich. Zaplanowano dziewięć węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice, Kraków Grębałów, Kraków Igołomska. W ciągu nowo projektowanej drogi planowane są obwodnice: Książa Wielkiego, Miechowa i Słomnik. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2017-2019.

Kraków Christo Botewa (węzeł Rybitwy)-Kraków (węzeł Igołomska) to odcinek we wschodniej części Krakowa, w dzielnicach: Podgórze i Nowa Huta, który ma przejąć ruch tranzytowy z drogi krajowej nr 79 i przeprowadzić go nową drogą klasy S do autostrady A4 Katowice-Kraków-Rzeszów. Powstanie 4,5 km trasy głównej, 1,55 km nowej dwujezdniowej drogi krajowej nr 79, przeprawa przez Wisłę o długości 700 m i dwa dwupoziomowe węzły: "Rybitwy" i "Igołomska". W 2017 r. droga powinna być gotowa.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.