Projekt linii tramwajowej dokończy firma z Krakowa

Konsorcjum kierowane przez krakowską firmę Progreg wygrało przetarg na dokończenie projektowania linii tramwajowych w Olsztynie - poinformowano PAP w ratuszu. Projekty te miała przygotować hiszpańska firma FCC, ale w sierpniu miasto zerwało z nią umowę.
Projekt linii tramwajowej dokończy firma z Krakowa

Szef jednostki nadzorującej w olsztyńskim ratuszu budowę linii tramwajowych Andrzej Karwowski poinformował w poniedziałek PAP, że na początku stycznia miasto podpisze z krakowską firmą stosowną umowę.

"Inne firmy biorące udział w tym przetargu nie zgłosiły protestów czy odwołań, w związku z czym sprawa jest przesądzona. To konsorcjum kierowane przez Progreg dokończy projektowanie linii tramwajowych" - powiedział PAP Karwowski.

Progreg w przetargu ograniczonym zadeklarował, że dokończy projektowanie linii tramwajowych w Olsztynie za 7,5 mln zł. W ramach tego przedsięwzięcia firma ta będzie także musiała zaprojektować ulicę Obiegową i zajezdnię autobusową przy ul. Sikorskiego. Na wykonanie planów poszczególnych odcinków linii tramwajowych olsztyński ratusz wyznaczył konkretne terminy - np. na zaprojektowanie zupełnie nowej, nieistniejącej teraz ul. Obiegowej Progreg będzie miał 35 dni od dnia podpisania umowy.

Pierwotnie linie tramwajowe w Olsztynie oraz związane z tym inne drogowe inwestycje (budowa ul. Obiegowej, zajezdni czy przebudowa skrzyżowań) miała zaprojektować i zbudować hiszpańska firma FCC Construccion. Jednak w sierpniu, z powodu znacznych opóźnień w realizowaniu kontraktu, prezydent Olsztyna wypowiedział Hiszpanom umowę. Według władz Olsztyna Hiszpanie wykonali wówczas 4,6 proc. prac, podczas gdy harmonogram przewidywał, iż gotowych powinno być 67 proc. robót budowlanych.

Po tej decyzji miasto postanowiło podzielić "inwestycję tramwajową" na mniejsze zadania i pojedynczo ogłaszać na nie przetargi (wiele z nich to przetargi ograniczone). Jak poinformował Karwowski, obecnie toczą się cztery inne postępowania przetargowe - m.in. na wyłonienie wykonawcy zajezdni postojowej dla autobusów, wybór wykonawcy sieci tramwajowej w śródmieściu oraz firmy, która będzie budowała ul. Obiegową.

Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz wielokrotnie zapowiadał, że prace przy budowie linii tramwajowych w Olsztynie ruszą wiosną 2014 roku.

Tramwaje mają powrócić po 50 latach przerwy na ulice Olsztyna do końca 2015 roku; inwestycja jest realizowana w 85 proc. ze środków unijnych z programu Rozwój Polski Wschodniej. Koszt budowy linii szacowany jest na 250 mln zł.

Linie tramwajowe mają poprawić komunikację miejską w Olsztynie. Połączą najbardziej odległe dzielnice Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum oraz dworcem kolejowym i miasteczkiem studenckim, a także Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Na linii głównej między dworcem a osiedlem Jaroty planowana jest budowa 13 przystanków. Od tej trasy w śródmieściu odchodzić będą dwie krótsze: do kampusu studenckiego w Kortowie i do starówki. Rozbudowana zostanie także zajezdnia dla tramwajów. Projekt przewiduje też budowę nowej ulicy - Obiegowej, która skróci przejazd do śródmieścia Olsztyna.

Budowa tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Projekt przewiduje także zakup tramwajów, budowę buspasów oraz instalację inteligentnego systemu sterowania ruchem ulicznym, uwzględniającego skalę natężenia ruchu w godzinach szczytu.
 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.