Przebudowa katowickiego Rynku niebawem

Umowę z wykonawcą pierwszego etapu przebudowy katowickiego Rynku podpisali w środę przedstawiciele władz miasta. Polsko-hiszpańskie konsorcjum wykona prace związane z infrastrukturą tramwajową, m.in. przesunie część torów i zmieni lokalizację przystanków.
Przebudowa katowickiego Rynku niebawem

Miasto pierwotnie oszacowało przedsięwzięcie na 46 mln zł. W ubiegłorocznym przetargu wystartowało 12 firm. Zwyciężyło konsorcjum firm - NDI SA oraz Construcciones Y Promociones Building Bilbao Sociedad Anonima - proponując cenę ok. 28 mln zł.

- Myślę, że po podpisaniu umowy wykonawca w ciągu kilku tygodni wejdzie na plac budowy - zaznaczył Piotr Uszok (zabierz głos/oceń prezydenta). - To nasza druga przygoda, jeśli chodzi o realizację inwestycji w Katowicach - przypomniał prezes NDI SA Jerzy Gajewski. Pierwszą była - przed kilkoma laty - budowa biurowca Chorzowska 50 oraz siedziby ING Banku Śląsku.

Przebudowa katowickiego Rynku i jego okolic przygotowywana jest od wielu lat. Dotychczas m.in. wyremontowano kanalizację. Docelowe prace podzielono na dwa duże przetargi. Pierwszy - właśnie zakończony - dotyczy przebudowy infrastruktury tramwajowej, a drugi - przygotowywany - obejmuje przebudowę układu drogowego i przestrzeni publicznej Rynku.

Aby przebudować Rynek, najpierw trzeba zmienić przebieg linii tramwajowych, obecnie przecinających jego środek. Torowiska w osi północ-południe zostaną przesunięte na wschód, czyli w stronę domu handlowego Zenit i Teatru Śląskiego, dzięki czemu zwiększy się płyta Rynku. Zlikwidowany ma być tor w ulicy Pocztowej, a zostanie dobudowany drugi w ulicy Świętego Jana. Zmienione też zostaną lokalizacje przystanków, które podczas mrozów będą ogrzewane. Torowiska będą układane na wyciszających poduszkach.

Pierwsze prace przy torowiskach mają ruszyć w najbliższych tygodniach, wykonawca będzie miał na nie rok. W pobliżu trwają od kilku miesięcy - również prowadzone przez miasto - prace związane ze stworzeniem dojazdów do powstającego dworca kolejowego i pobliskiej galerii handlowej (tzw. węzeł wschodni dworca kolejowego), które mają zakończyć się - prawdopodobnie z niewielkim poślizgiem - w połowie roku. Miastu zależy, aby obie inwestycje skoordynować w czasie.

 Dlatego prace przy torowiskach w obrębie Rynku rozpoczną się od budowy dwóch nowych torów w pobliskiej ul. Świętego Jana, gdy powstaną, zdemontowany zostanie stary tor w ul. Pocztowej. Potem budowane będą fragmenty nowych torowisk w ul. Warszawskiej i 3 Maja oraz Al. Korfantego. Tam powstanie nowy most tramwajowy nad rzeką Rawą.

W trakcie robót tramwaje będą kursowały wahadłowo jednotorowymi odcinkami; techniczne przerwy w ruchu mają trwać nie dłużej niż kilka-kilkanaście godzin. Przebudowie torowiska w Al. Korfantego towarzyszyć będą wyłączenia sąsiadujących z nim pasów jezdni. Podczas prac na południe od Rynku planowane są zamknięcia dla ruchu ul. Św. Jana i Pocztowej. Z tej przyczyny zmieniane będą trasy odjeżdżających obecnie z Rynku tymczasowych linii autobusowych.

Na koniec pierwszego kwartału miasto planuje ogłoszenie drugiego, znacznie większego przetargu - na wykonanie pozostałej części przebudowy Rynku. Choć samorząd zaakceptował tu zamówioną dokumentację dotyczącą układu drogowego, odrzucił jej fragment dotyczący projektu zagospodarowania przestrzeni publicznej Rynku. Aby wypracować dobry pomysł dla tej części inwestycji na początku stycznia br. ogłoszono otwarty międzynarodowy konkurs architektoniczny. Postępowanie konkursowe ma być zakończone do czerwca br.

Żeby jednak nie opóźniać - przez konkurs - inwestycji, w specyfikacji przygotowywanego przetargu na wykonawcę prac, miasto zastrzeże wprowadzenie nowego projektu dla przestrzeni publicznej. Wykonawca na podstawie gotowych już projektów zbuduje najpierw drogi, a po przygotowaniu nowego projektu - także przestrzeń publiczną.

Harmonogram przedsięwzięcia zakłada zakończenie przebudowy do 2015 r. Trwające i planowane inwestycje Katowic w tzw. strefie Rondo-Rynek finansowane będą m.in. ze środków unijnych, a także ze 100 mln zł kredytu z Banku Rozwoju Rady Europy.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE