PARTNER PORTALU
  • BGK

Przebudowa węzła Giszowiec. Katowice podpisały umowę na przebudowę węzła dróg nr 86 i 81

  • PAP/jk    30 kwietnia 2018 - 14:49
Przebudowa węzła Giszowiec. Katowice podpisały umowę na przebudowę węzła dróg nr 86 i 81
Inwestycja w Giszowcu obejmie rozbudowę i przebudowę tamtejszego węzła - dwóch odcinków dróg krajowych nr 81 (ul. 73. Pułku Piechoty) i 86 (ul. Pszczyńska) o łącznej długości 3,62 km. (Fot. Shutterstock)

Katowicki magistrat rozpoczął procedurę podpisywania umowy na przebudowę węzła dróg krajowych nr 86 i 81 w dzielnicy Giszowiec i rozbudowę prowadzącej do niego drogi nr 86.




  • Katowice podpisały węzła dróg krajowych nr 86 i 81 w dzielnicy Giszowiec i rozbudowę prowadzącej do niego drogi nr 86.
  • Największa drogowa inwestycja w mieście ostatnich lat ma potrwać do końca marca 2020 r.

Chodzi o jedną z kluczowych arterii w regionie, prowadzącą z Katowic w kierunku Tychów i Bielska-Białej. Na południe od autostrady A4 trasa nr 86 zwęża się dziś do dwóch pasów w każdą stronę, prowadząc starymi wiaduktami m.in. nad torami kolejowymi. Zaraz dalej, na wysokości dzielnicy Giszowiec, znajduje się częściowo kolizyjne skrzyżowanie, będące początkiem drogi nr 81. W godzinach szczytu tworzą się tam długie zatory.

Wykonawcę planowanej od lat rozbudowy skrzyżowania w Giszowcu miasto wybrało pierwotnie w grudniu ub. roku (z ceną brutto 233,1 mln zł) jednak decyzja ta została skutecznie zaskarżona do Krajowej Izby Odwoławczej.

W efekcie pod koniec lutego br. wybrano nowego wykonawcę, konsorcjum firm NDI i Balzola (z ceną 247,4 mln zł). Wybór ten nie został już zaskarżony. Miasto, po kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, w ostatnich dniach czekało już tylko na wpłatę zabezpieczenia od wykonawcy.

Jak poinformowała w poniedziałek (30 kwietnia) rzeczniczka katowickiego magistratu Ewa Lipka, zabezpieczenie wpłynęło w terminie, co umożliwiło rozpoczęcie procedury podpisywania umowy. Ze względu m.in. na długi weekend może ona potrwać kilka dni, jednak ma nosić datę 30 kwietnia. Oznacza to, że termin zakończenia realizacji inwestycji (23 miesiące) przypadnie 30 marca 2020 r.

Kolejne inwestycje

Równolegle miasto prowadziło przetarg na wykonawcę innego skrzyżowania drogi nr 81 - z ul. Armii Krajowej na skraju dzielnicy Piotrowice. Wiedzie tamtędy tzw. wiślanka, łącząca Katowice m.in. z Mikołowem i Wisłą, a poprzez Skoczów - z Cieszynem. Konsorcjum IMB Podbeskidzie z Bielska-Białej i M-Silnice z Pardubic weszło na tamtejszy plac budowy w styczniu br.; umowa opiewa na 67,5 mln zł brutto.

Oba skrzyżowania na wylotowych trasach prowadzących z Katowic na południe należą do najbardziej obciążonych w konurbacji katowickiej oraz w skali całego kraju. Miasto zdobyło na ich modernizację, rozbudowę i przebudowę na bezkolizyjne, największe w Polsce łączne unijne dofinansowanie w konkursie na inwestycje drogowe miast. Przetargi ruszyły w czerwcu 2017 r.

Wcześniej szacowano, że łączny koszt obu tych inwestycji może przekroczyć 560 mln zł, z czego ok. 450 mln zł zapewniłyby środki Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Katowice dostały tej wartości unijne dofinansowanie na oba zadania w marcu br. Był to efekt zwiększenia przez Ministerstwo Rozwoju puli funduszy konkursu POIiŚ na inwestycje drogowe miast poza siecią TEN-T.

Plany przebudowy dróg

Inwestycja w Giszowcu obejmie rozbudowę i przebudowę tamtejszego węzła - dwóch odcinków dróg krajowych nr 81 (ul. 73. Pułku Piechoty) i 86 (ul. Pszczyńska) o łącznej długości 3,62 km. Rozbudowany zostanie m.in. odcinek drogi nr 86 - od przebudowanego w poprzednich latach węzła Murckowska na autostradzie A4. Realizacja skomplikowanego projektu ma potrwać do 2020 r.

Druga inwestycja, na granicy dzielnic Piotrowice i Ligota, to rozbudowa odcinka DK81 (ul. Kościuszki) o długości 1,44 km wraz z budową dwupoziomowego węzła bezkolizyjnego na skrzyżowaniu z ulicą Armii Krajowej z dwupasmowym tzw. rondem turbinowym". Realizację tego przedsięwzięcia miasto zaplanowało na lata 2017-2019.

Oba projekty zyskały unijne wsparcie w konkursie na zadania dotyczące "Zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego". Dofinansowanie do nich pochodzi z puli na "Infrastrukturę drogową dla miast" w POIiŚ.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.