Przejazdy kolejowe na drogach wewnętrznych do likwidacji?

• Samorządowcy z województwa lubuskiego protestują przeciwko decyzji PKP PLK w sprawie przejazdów na drogach niepublicznych.
• PKP nakazuje zmianę statusu dróg wewnętrznych na drogi publiczne, albo likwidację istniejących na nich przejazdów kolejowych.
Przejazdy kolejowe na drogach wewnętrznych do likwidacji?
Przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia zlokalizowane na drogach wewnętrznych mogą istnieć tylko jako przejazd użytku niepublicznego (fot.drogipubliczne.eu)

- Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały gminy województwa lubuskiego, że w związku z wejściem w życie rozporządzenia ministra infrastruktury i rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami, w terenie mogą pozostać jedynie przejazdy kolejowo-drogowe kategorii A-D czyli przejazdy na drogach publicznych – pisze Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego w swoim stanowisku.

Przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia zlokalizowane na drogach wewnętrznych mogą istnieć tylko jako przejazd użytku niepublicznego (kategoria F) na podstawie umowy zawartej pomiędzy PKP i użytkownikiem takiego przejazdu.

W związku z tym PKP wezwało gminy, na terenie których istnieją przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia zlokalizowane na drogach wewnętrznych, aby w celu ich zachowania przekształciły drogi wewnętrzne na drogi publiczne albo spowodowały zawarcie umów pomiędzy PKP a użytkownikami dróg wewnętrznych (według zaproponowanego wzoru), pod rygorem zlikwidowania powyższych przejazdów.

Jak piszą samorządowcy, wskazana przez PKP bezpodstawna groźba likwidacji wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych i przejść na drogach wewnętrznych niesie za sobą poważne konsekwencje społeczne.

Omawiane przejazdy niejednokrotnie stanowią jedyną lub najkrótszą drogę umożliwiającą komunikację z polami uprawnymi, szpitalami, czy komendami straży pożarnej i innymi instytucjami – piszą samorządowcy.

Zdaniem ZGWL przerwanie tego kanału komunikacyjnego spowoduje, że mieszkańcy, karetki pogotowia, czy wozy bojowe straży pożarnej, aby dojechać do niektórych części gmin, będą zmuszone pokonać o wiele większą odległość, co nie tylko drastycznie zakłóci funkcjonowanie lokalnych społeczności, ale może stanowić poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców, jak również ich życia i zdrowia.

W ocenie ZGWL wskazana w piśmie PKP interpretacja przepisów rozporządzenia pozostaje w oderwaniu od jego istoty oraz prowadzi do wywołania zbędnego zagrożenia do zachowania prawidłowej komunikacji na terenach gmin.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE