Przejście podziemne pod dworcem otwarte

W poniedziałek otwarto przejście podziemne pod dworcem kolejowym Warszawa Gdańska. To część większej, wartej 130 mln zł inwestycji. Nowy tunel łączy stołeczne dzielnice Śródmieście i Żoliborz oraz tworzy węzeł przesiadkowy między koleją a metrem.
Przejście podziemne pod dworcem otwarte

Nowe przejście podziemne ma 170 metrów długości; łączy perony kolejowe z wejściem na perony metra. Prace budowlane trwały od listopada 2009 r. Jak wyjaśnił w poniedziałek dziennikarzom rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji w PKP Polskie Linie Kolejowe Robert Kuczyński, jako pierwsi z nowego tunelu skorzystali pasażerowie pociągu Kolei Mazowieckich, który wjechał na dworzec o godz. 5.15 w poniedziałek.

Sprawdź notowania prezydent Warszawy

Przedstawiciele kolei zapowiadają, że obecny wygląd tunelu nie jest ostateczny. Zmieni się na przykład otoczenie wyjścia od strony Żoliborza - obecnie pasażerowie wychodzą z tunelu niemal bezpośrednio na plac budowy, gdzie miasto prowadzi prace przy wiadukcie drogowym łączącym dwie dzielnice. W tunelu stoją też puste pomieszczenia handlowe. Docelowo czynsz za ich wynajem ma być przeznaczany na utrzymanie tunelu.

Jak powiedział dziennikarzom dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta, w kwietniu ZTM będzie chciał uruchomić w przejściu podziemnym punkt obsługi pasażera i wstawić przynajmniej dwa biletomaty. W lecie ma zostać uruchomiona nowa linia autobusowa, która ma podwozić pasażerów na dworzec od strony Żoliborza. Natomiast kolejarze nie planują uruchamiania nowych kas w przejściu podziemnym - punkty sprzedaży biletów kolejowych będą działały tylko w hali dworca.

Tunel jest elementem większej inwestycji na stacji Warszawa Gdańska. Na stacji powstały już dwa nowe perony z wiatami, wymieniono ponad 9 km torów oraz sieć trakcyjną, powstała też nowa nastawnia. Dzięki tym pracom pociągi na tym odcinku mogą jechać 80 km/godz., a nie jak do tej pory 40 km/godz. Nowa nastawnia zastąpiła cztery stare i odpowiada za ruch na odcinku od stacji Warszawa Praga do stacji na Jelonkach i stacji Warszawa Zachodnia.

Kolejarze przygotowują linię przechodzącą przez stację Warszawa Gdańska do przejęcia części ruchu podczas planowanego w najbliższych latach remontu linii średnicowej (między stołecznymi dworcami wschodnim a zachodnim). Jak wyjaśniają przedstawiciele PKP PLK, przejazd tą linią jest o ok. 2-3 minuty dłuższy niż linią średnicową. W tym roku PKP PLK remontuje tory w okolicach przystanku Stadion, a jesienią chce wybrać wykonawcę remontu stacji Warszawa Wschodnia. Według planów kolejarzy na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej w 2012 r. miałyby być gotowe trzy perony.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.