Przetarg na budowę A1 Pyrzowice-Tuszyn

Do końca roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje ogłosić procedurę wyboru partnera prywatnego do budowy ponad 180-kilometrowego odcinka autostrady A1 z Pyrzowic do Tuszyna.
Przetarg na budowę A1 Pyrzowice-Tuszyn

Początkowo autostradę A1 Stryków-Pyrzowice na podstawie umowy partnerstwa publiczno-prywatnego miało budować konsorcjum Autostrada Południe. Koncesja na budowę tego szacowanego na 7,5 mld zł odcinka A1 wygasła jednak w styczniu ub. roku, kiedy konsorcjum nie zapewniło finansowania dla inwestycji.

Aktualne relacje, wywiady i inne informacje związane z III Europejskim Kongresem Gospodarczym można znaleźć także na stronie www. imprezy, pod adresem eec2011.eu.

Podjęto wówczas decyzję, że droga będzie budowana w systemie tradycyjnym, ze środków budżetowych. Ze względu na późniejsze cięcia budżetowe w przypadku tego odcinka powrócono jednak do koncepcji PPP.

Czytaj też: Największy plac budowy w Europie

„Decyzja o ogłoszeniu tego dużego postępowania PPP jest poprzedzona dogłębną analizą, czy kryzys skończył się na tyle, by można było z pozytywnym skutkiem skończyć ten proces” – powiedział Lech Witecki, szef GDDKiA podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

„Nie chcielibyśmy, żeby znowu przyczyna tak naprawdę obiektywna spowodowała, by to PPP się nie udało, dlatego mamy już gotowe analizy. Obecnie resort infrastruktury wykonuje drobne korekty zmian w prawie i zgodnie z decyzją ministra Grabarczyka jeszcze w tym roku powinniśmy ogłosić PPP” – dodał Witecki, wskazując, że wybór partnera nastąpi w drodze przetargu.

Zaznaczył, że zgodnie z obecnymi planami resortu infrastruktury, w modelu PPP ma powstać również odcinek autostrady A2 spod Warszawy do wschodniej granicy kraju.

„A1 Pyrzowice-Tuszyn to jeden z najbardziej opłacalnych odcinków autostrady w Polsce – tam jest największy ruch. Projekt A2 od Warszawy na wschód byłby w drugiej kolejności. Na A2 nie ma takiego ruchu, który powodowałby, że ten projekt będzie tak bardzo opłacalny. Cały czas czekamy – najpierw jeden, potem drugi, nie oba równolegle” – wskazał Witecki.

22 lutego dyrekcja podpisała umowy na wykonanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla A1 od granicy woj. śląskiego do Pyrzowic. W umowach przewidziano 4,5-letni termin ich wykonania – przy zastrzeżeniu, że jest to termin szacunkowy i zależy od trwania procedury przetargowej oraz realizacji robót budowlanych, nad którymi sprawowany będzie nadzór. Może więc ulec wydłużeniu lub skróceniu.

24 lutego dyrekcja podpisała natomiast umowę na zaprojektowanie A-1 na łódzkim odcinku od węzła Tuszyn do granicy z woj. śląskim. Projekt ma być gotowy do kwietnia 2012 r.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE