Przetarg na budowę obwodnicy Inowrocławia

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę obwodnicy Inowrocławia (woj. kujawsko-pomorskie). Droga ta oraz planowana wkrótce budowa obwodnicy Brodnicy będą pierwszymi inwestycjami w regionie finansowanymi z nowego budżetu UE.
Przetarg na budowę obwodnicy Inowrocławia

Marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki powiedział, że nowe drogi wyprowadzą uciążliwy ruch tranzytowy poza granice miast, "a to szczególnie ważne w przypadku najbardziej przecież uczęszczanych dróg krajowych". Wyjaśnił, że budowę obwodnic będzie uwzględniał kontrakt terytorialny - dokument określający zakres inwestycji realizowanych w Kujawsko-Pomorskiem ze środków z Unii Europejskiej i budżetu państwa w nowej perspektywie 2014-2020.

Środki na budowę tych tras będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego oraz refundacji z budżetu Unii Europejskiej. Na realizację obwodnic w "Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015" rząd zarezerwował 4,7 mld zł; dzięki temu powstanie w Polsce dwanaście obwodnic o łącznej długości około 150 kilometrów.

Obwodnica Inowrocławia powstanie po wschodniej stronie miasta. Trasa ma rozpoczynać się przed Markowicami, a kończyć węzłem na drodze wylotowej w stronę Torunia (droga krajowa nr 15). Powstaną dwa węzły umożliwiające zjazd na drogi wojewódzkie w kierunku Kruszwicy (droga wojewódzka nr 412) oraz Włocławka (zmodernizowana w ostatnich latach trasa nr 252). Szacowany koszt budowy 17,6 km nowej drogi to blisko pół miliarda złotych, ale ostateczna kwota będzie znana po rozstrzygnięciu przetargu.

Budowa jest od lat niecierpliwie oczekiwana przez mieszkańców Inowrocławia, którzy starali się ją przyspieszyć, organizując blokady i manifestacje nie tylko w swoim mieście, ale i w Warszawie.

W przyszłym tygodniu planowane jest ogłoszenie przetargu na budowę obwodnicy Brodnicy. Trasa wzdłuż drogi krajowej nr 15 będzie mieć 1,4 kilometra i odciąży centrum miasta. Koszt budowy szacowany jest na 68,8 mln zł, a realizacja tej inwestycji pozwoli na lepsze wykorzystanie otwartej w 2011 roku obwodnicy wschodniej miasta, która powstała przy udziale środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Dzięki środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego i budżetu województwa, swoje obwodnice w regionie mają już: Brodnica, Chełmno, Janikowo, Pakości i Mogilno. Trwa budowa objazdów Mroczy i Nakła nad Notecią.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Pojazdy chcące dojechać do Bydgoszczy wciąż będą przejeżdżały przez centrum Inowrocławia.
Budowa obwodnicy z pewnością ograniczy natężenie ruchu w samym mieście poprzez odciążenie drogi krajowej nr 15. Jednak skuteczność tego drogowego rozwiązania może okazać się połowiczna.
Ostatnie
...badania natężenia ruchu z 2010 roku pokazują, że na odcinku ze Złotnik Kujawskich do Inowrocławia przez dobę przejeżdżało 9783 pojazdów, w tym 1250 ciężarowych. Natomiast trasa Gniewkowo – Inowrocław została wykorzystana przez 10,4 tys. pojazdów, w tym 1900 ciężarówek. Oznacza to, że obwodnica odciąży centrum miasta z połowy samochodów.
Kierowcy zauważyli, że planowana trasa jest krótsza niż wstępnie ustalono. Mieszkańcy miasta obawiają się, że szum wokół obwodnicy zagłuszy problem brakującego odcinka planowanej trasy w kierunku na Bydgoszcz.
rozwiń

123, 2013-12-07 22:53:15 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE