Przetarg na Drogową Trasę Średnicową

Do połowy tego roku powinien być rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę pierwszego z dwóch planowanych odcinków Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach. Do przetargu zgłosiło się 14 oferentów.
Przetarg na Drogową Trasę Średnicową
Przetarg prowadzi koordynująca proces powstawania trasy spółka DTŚ SA. Trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa to kluczowa arteria aglomeracji katowickiej. Nosi oznaczenie drogi wojewódzkiej nr 902. Obecnie kierowcy mogą jeździć liczącym ok. 20 km odcinkiem trasy – od węzła z drogą S86 w Katowicach (zabierz głos/oceń prezydenta) do centrum Zabrza (zabierz głos/oceń prezydenta).

Do zbudowania pozostaje jeszcze ok. 11,3 km „średnicówki” – przez Zabrze i Gliwice (zabierz głos/oceń prezydenta). Przetarg na pierwszy odcinek trasy w Gliwicach – nazywany roboczo odcinkiem G1 – ogłoszono w marcu. W ubiegłym tygodniu otwarto 14 ofert. Najniższą cenę zaproponowała firma Skanska (244,6 mln zł brutto). Najdroższa oferta konsorcjum firm MSF Engenharia i MSF Polska opiewała na 341,7 mln zł brutto. Wycena inwestorska to ok. 305 mln zł.

Rozstrzygnięcie przetargu – o ile nie wpłyną odwołania – przewidziane jest na koniec czerwca. Wcześniej – ze względu na współfinansowanie z UE – wymagana jest kontrola Urzędu Zamówień Publicznych. Przy sprawnym przeprowadzeniu procedur prace budowlane mogłyby ruszyć w drugiej połowie roku. Przyjęty termin realizacji robót wynosi 25 miesięcy.

Odcinek nazwany roboczo G1 (2,8 km) pobiegnie od granicy Gliwic z Zabrzem do gliwickiej ul. Kujawskiej. Budowa tej części „średnicówki” będzie miała istotne znaczenie dla układu komunikacyjnego Górnego Śląska, znajdzie się tam bowiem połączenie trasy z autostradą A1 i pośrednio – przez pobliski węzeł „Gliwice Sośnica” – z autostradą A4.

Równolegle trwają procedury związane z uzyskaniem zgody na budowę kolejnego gliwickiego odcinka, który ma biec przez ścisłe centrum miasta. Odcinek G2 będzie miał ok. 5,6 km i połączy ul. Kujawską z węzłem drogi krajowej nr 88 oraz ul. Portowej. Jego koszt oszacowano na 768 mln zł. Odcinek ten został dodatkowo podzielony na fragmenty – od ul. Kujawskiej do ul. Baildona oraz od ul. Baildona do DK-88 – ze względu na oddzielny bieg procedur związanych z pozwoleniami. Przetarg na odcinek G2 ma – zgodnie z planami – zostać ogłoszony w połowie roku.

Cała „średnicówka” w Gliwicach ma być bezkolizyjna. Od granicy Zabrza do węzła z A1 zaprojektowano ją jako drogę dwujezdniową (trzypasmową z pasem awaryjnym) – jak niemal cały istniejący odcinek Katowice-Zabrze.

Od węzła autostradowego do węzła z ul. Kujawską ma powstać dwujezdniowa droga trzypasmowa, od węzła z ul. Kujawską do ul. Królewskiej Tamy – dwujezdniowa droga dwupasmowa, a od Królewskiej Tamy do DK-88 – jednojezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. W ścisłym centrum Gliwic trasa pobiegnie w ok. 500-metrowym tunelu. Cały odcinek G2 ma być gotowy na początku 2015 r.

W połowie marca otwarto też oferty w przetargu na wykonawcę brakującego dotąd fragmentu Drogowej Trasy Średnicowej w granicach Zabrza. Również tam wpłynęło 14 ofert. Najtańszą z nich – na niespełna 184,2 mln zł – złożyło konsorcjum firm Eurovia Polska i Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów z Gliwic. Najdroższa opiewała na 245,6 mln zł.

Zamawiający zamierzał przeznaczyć na to zamówienie ok. 170 mln zł brutto. Ponieważ jednak zabrzańska inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych w ramach podprojektu ujmującego też gliwicki odcinek G1, ocena zabrzańskiego przetargu zależy też od efektów pierwszego przetargu gliwickiego.

Wszystkie zabrzańskie i gliwickie odcinki DTŚ mają być finansowane przede wszystkim z zaciągniętego przez budżet państwa kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym (160 mln euro). 75 mln euro ma pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego 2007-2013. Pozostałe źródła to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE