PARTNER PORTALU
  • BGK

Przewoźnicy nie wykorzystują pieniędzy z UE na nowe pociągi

  • Przegląd prasy/Dziennik Gazeta Prawna    21 stycznia 2010 - 06:39
Przewoźnicy nie wykorzystują pieniędzy z UE na nowe pociągi

Średnio po 30 lat mają pociągi podmiejskie. Podobnie lokomotywy. Jeśli inwestycje nie przyspieszą, modernizacja taboru zajmie pół wieku.




Ponad 90 proc. wszystkich pasażerów, czyli grubo ponad ćwierć miliarda osób rocznie, wożą trzy główne firmy: państwowa PKP Intercity, samorządowa Przewozy Regionalne i należąca do Mazowsza Kolej Mazowiecka. W większości dysponują pociągami z poprzedniej epoki.

Najstarszy tabor ma kolej samorządowa. Ponad 800 pociągów podmiejskich pochodzi z lat 1961-1993. Najstarsze mają prawie 50 lat. Spółka podaje, że średni wiek tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych (pociągi podmiejskie, które najczęściej dowożą do pracy i szkół) wynosi 25 lat.

Przewozy Regionalne także mają ponad 2 tys. przestarzałych wagonów osobowych nadających się do modernizacji lub wymiany i tylko kilkaset nowszych. W Kolejach Mazowieckich średni wiek pociągów zbliża się do trzydziestki.

Eksperci uważają, że polska kolej to największy przegrany 20 lat transformacji. Jeżeli wymiana starych pociągów na nowe dalej będzie się odbywać w takim tempie, nowoczesnej kolei doczekamy się za pół wieku.

PKP Intercity w trakcie reformy samorządowej polegającej na przekazaniu województwom udziałów w PKP Przewozy Regionalne otrzymała 1,9 tys. wagonów, z których 700 wymaga natychmiastowej naprawy. Część z nich już się do tego nie nadaje – w tym roku 100 trafi na złom. Przewoźnikowi brakuje także lokomotyw. Najlepszych i w pełni sprawnych nie wystarcza czasami nawet do obsadzenia najbardziej prestiżowych połączeń, np. z Warszawy do Katowic czy Krakowa.

Na inwestycje w nowy tabor przewoźnikom brakuje pieniędzy. Nie mają ich nawet na wkład własny, więc nie mogą sięgnąć po pieniądze unijne. Z tego powodu nie wiadomo, jak potoczą się losy współfinansowanego przez Brukselę zakupu 70 nowych EZT dla Przewozów Regionalnych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • Kryst., 2010-01-23 10:47:45

    Obecny stan kolejnictwa wskazuje na to ,że decyzja o sprzedaży tego ważnego nerwu gospodarki zapadła już dawno.Ten scenariusz był stosowany w przeszłości do innych gałęzi gospodarki.
  • Jaca, 2010-01-21 08:59:33

    Śląski Pieron w 1936 r. z Bytomia do Berlina jechał 4 godz., a do tego zatrzymywał się w Breslau, Osiągał 160 km/godz. Teraz mamy 21 wiek i co z tego. Jesteśmy komunikacyjnie zacofani nic tego nie zmieni, Zarządzający nie mają wyobraźni jak by miało to wyglądać z kąd by ją mieli mieć!, jak urodzili ...się przy polnym dukcie.  rozwiń
  • Jaca, 2010-01-21 08:59:07

    Śląski Pieron w 1936 r. z Bytomia do Berlina jechał 4 godz., a do tego zatrzymywał się w Breslau, Osiągał 160 km/godz. Teraz mamy 21 wiek i co z tego. Jesteśmy komunikacyjnie zacofani nic tego nie zmieni, Zarządzający nie mają wyobraźni jak by miało to wyglądać z kąd by ją mieli mieć!, jak urodzili ...się przy polnym dukcie.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.