Przewozy Regionalne zmodernizują pociągi elektryczne

- Przewozy Regionalne podpisały umowę na modernizację 21 pociągów typu EZT, prace zrealizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki" oraz Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. - poinformowała spółka.
Przewozy Regionalne zmodernizują pociągi elektryczne
fot. Szymon Jankowski/zelaznastudio

EZT to popularne pociągi elektryczne które kursują na wielu liniach kolejowych w całym kraju. Według harmonogramu pierwszy zmodernizowany pociąg Przewozów Regionalnych wyjedzie na tory we wrześniu, a ostatni - w grudniu 2015 r.

Po modernizacji całkowicie zmienić się ma zarówno wygląd zewnętrzny, jak i wewnętrzny pociągów. Każdy z nich zostanie wyposażony w dwie toalety, w tym z jednej będą mogły wygodnie korzystać osoby niepełnosprawne na wózkach, a także rodzice z niemowlakami (urządzone zostanie miejsce do przewijania).

W pociągach zamontowane zostanie nowoczesne oświetlenie, pojawią się nowe półki bagażowe oraz stoliki, klimatyzacja i ogrzewanie w przedziałach. Zmodernizowane pociągi wyposażone zostaną także w nowy system informacji wizualnej, w skład którego wejdą elektroniczne diodowe tablice LED na czołach i bokach pojazdów oraz monitory LCD wewnątrz jednostek o przekątnej 22 cale.

Czytaj: W 2015 r. PKP chce wydać 7 unijnych miliardów

"Przedział pasażerski zyska nowe okna oraz ergonomiczne fotele. Po modernizacji zostanie w nim zamontowanych co najmniej 180 miejsc siedzących stałych (co najmniej 160) lub uchylnych" - podkreślono w komunikacie. Wewnątrz pociągów zainstalowane zostaną także specjale chwyty pozwalające na przewóz rowerów.

"Środki na modernizację 21 pociągów EZT szacowane na około 160 mln zł pochodzą z środków własnych spółki, ale odzyskanie znacznej ich części możliwe będzie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zdajemy sobie sprawę z tego, że aby Przewozy Regionalne mogły funkcjonować na rynku, muszą inwestować w nowoczesny tabor. Będzie to możliwe po przeprowadzeniu procesu restrukturyzacji związanego z pozyskaniem strategicznego inwestora ze strony Skarbu Państwa, który dokapitalizuje i oddłuży spółkę. To zapewni jej m.in. możliwości inwestycyjne, które w tej chwili są ograniczone" - powiedział cytowany w komunikacie prezes zarządu Przewozów Regionalnych, Tomasz Pasikowski.

Jak podkreśliły Przewozy Regionalne modernizacja, oprócz komfortu, zapewnić ma pasażerom jeszcze większe bezpieczeństwo podczas podróży. Zagwarantować ma to m.in. sygnalizacja dźwiękowa i świetlna podczas zamykania automatycznych drzwi wejściowych do pociągu z blokadą indywidualnego otwarcia przy prędkości powyżej 5 km/h, oraz komunikatory przy drzwiach umożliwiające ewentualne porozumienie się pasażera z maszynistą w momencie zagrożenia.

W pociągach zainstalowany będzie także monitoring składający się z systemu 16 kamer z możliwością cyfrowej rejestracji obrazu przez co najmniej 72 godziny. Modernizacja obejmie również układ jezdny, w rezultacie czego pociąg będzie mógł osiągać prędkość do 120 km/h. "Dzięki zastosowaniu trzech rodzajów hamulców (pneumatyczny, elektropneumatyczny i elektrodynamiczny), droga hamowania z maksymalnej prędkości wyniesie nie więcej niż 850 m" - zaznaczono w komunikacie.

W zmodernizowanych pociągach zamontowane zostanie nowoczesne czoło kabiny maszynisty o opływowym kształcie, z panoramiczną szybą. Przód EZT-ów wyposażony będzie w reflektory halogenowe oraz lampy sygnałowe wykonane w technologii LED. W kabinie maszynisty będzie też klimatyzacja i nowoczesny pulpit sterowniczy.

Zmodernizowane pociągi pojawią się na torach w pięciu województwach: zachodniopomorskim, wielkopolskim, łódzkim, dolnośląskim i lubuskim.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.