PARTNER PORTALU
  • BGK

Radom portem pomocniczym dla Lotniska Chopina? Decyzja niebawem

  • aw/PAP    16 stycznia 2018 - 17:00
Radom portem pomocniczym dla Lotniska Chopina? Decyzja niebawem
fot.PTWP

Na koniec marca ma być gotowy dokument wskazujący port wspomagający warszawskie Lotnisko Chopina, a po jego zamknięciu Centralny Port Komunikacyjny - powiedział prezes Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL) Mariusz Szpikowski. W grę wchodzi lotnisko w Radomiu.




"Przyjęliśmy, że Lotnisko Chopina będzie profilowane, jako lotnisko tranzytowe. Siłą rzeczy wychodzi nam, że drugie lotnisko - gdziekolwiek by ono nie było - musi być sprofilowane, jako lotnisko raczej niskokosztowe, czarterowe" - powiedział Szpikowski.

Dodał, że z programu CPK wynika, iż ma to być lotnisko nie tylko na 10 lat, ale docelowo również ma to być lotnisko komplementarne do CPK, obsługujące ruch czarterowy, niskokosztowy.

Jak powiedział, zagraniczny doradca w swojej analizie wziął m.in. wymagania odnośnie nowego portu, a także demografię Polski, infrastrukturę, potencjał gospodarczy.

"Pod uwagę wzięliśmy demografię, infrastrukturę obecną i przyszłą, potencjał gospodarczy regionu, siatkę połączeń i z tych analiz wyszło nam, że to lotnisko powinno być na południu Warszawy, nie na północy. Dlatego analizujemy Radom, a nie dlatego, że ktoś się tutaj pogniewał ma Modlin" - tłumaczył. Jak zastrzegł, to są na razie wstępne wyniki analiz. Formalny dokument ma być na koniec stycznia, a raport na koniec marca.

Jak tłumaczył Szpikowski w analizie założono, że lotnisko dla tanich linii i czarterów powinno mieć przepustowość 10 mln pasażerów rocznie.

"Porównaliśmy to planowane lotnisko do podobnych portów lotniczych w Europie, jak Bergamo czy Londyn Luton, i na podstawie tych informacji określiliśmy wstępną koncepcję oraz parametry funkcjonowania takiego lotniska" - powiedział.

Dodał, że w środę (17 stycznia) PPL podpiszą list intencyjny w sprawie inwestycji w lotnisko w Radomiu. Jak zaznacza Szpikowski, list ten "nie jest żadnym zobowiązaniem".

"Chcemy mieć dostęp m.in. do szerszych analiz, dokumentacji. Zrobimy due diligence i będziemy rozważać dalsze kroki. Mamy gotowe parametry, które powinno spełniać dodatkowe lotnisko np. w Radomiu" - wyjaśnił.

Czytaj też: Radom kontra Modlin. Rywalizacja mazowieckich lotnisk nabiera na sile

Jak podał, docelowo lotnisko ma być przystosowane do obsługi 10 mln pasażerów i 60 tys. operacji lotniczych rocznie. Port ma mieć możliwość obsługi w godzinach szczytowych ponad 5 tys. pasażerów: po 2,5 tys. podróżnych przylatujących i odlatujących. W najbardziej zatłoczonych godzinach lotnisko ma być w stanie przyjąć maksymalnie po 15 przylatujących i odlatujących samolotów na godzinę.







×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.