PARTNER PORTALU
  • BGK

Rail Baltica: Przetarg na budowę odcinka Czyżew-Białystok wiosną 2018 r.

  • PAP/MN    19 września 2017 - 14:31
Rail Baltica: Przetarg na budowę odcinka Czyżew-Białystok wiosną 2018 r.
Pociągi pasażerskie z Białegostoku do stolicy będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h, towarowe - 120 km/h. (zdj. ilustracyjne, PTWP)

Wiosną 2018 r. PKP PLK chcą ogłosić przetarg na budowę ok. 70-km odcinka Rail Baltica Czyżew-Białystok - poinformowała spółka na konferencji w Białymstoku.




• Modernizacja odcinka Czyżew-Białystok ma kosztować ok. 1,6 mld zł i będzie jedną z najtrudniejszych na Rail Baltica.

• Po zakończeniu wszystkich prac na trasie Warszawa-Białystok podróż z Białegostoku do stolicy ma trwać mniej niż dwie godziny.

• Gotowy jest 66-km odcinek Warszawa-Sadowne (prace kosztowały ok. 1,5 mld zł), od sierpnia 2017 r. trwają prace na odcinku Sadowne-Czyżew.

PKP PLK otrzymują obecnie projekty budowlane dla tej inwestycji - poinformował zastępca dyrektora rejonu centralnego PKP PLK Krzysztof Pietras.

Modernizacja odcinka Czyżew-Białystok ma kosztować ok. 1,6 mld zł i będzie jedną z najtrudniejszych na Rail Baltica - dodał Pietras. Trasa Czyżew-Białystok ma być gotowa na przełomie lat 2020-21. Pieniądze na tę inwestycję - pochodzą z UE z programu CEF "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility).

Po zakończeniu wszystkich prac na trasie Warszawa-Białystok podróż z Białegostoku do stolicy ma trwać mniej niż dwie godziny, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h, towarowe 120 km/h. Podróż ma być bezpieczniejsza, bardziej komfortowa. Nowoczesna infrastruktura ma także przyczynić się do rozwoju regionu.

Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa z Berlina przez Warszawę do Helsinek. W Polsce prace obejmują 341 km od Warszawy przez Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.

Czytaj też: Polacy wybierają pociągi. PKP Intercity chwali się liczbami

Krzysztof Pietras poinformował, że gotowy jest 66-km odcinek Warszawa-Sadowne (prace kosztowały ok. 1,5 mld zł), od sierpnia 2017 r. trwają prace na odcinku Sadowne-Czyżew (koszt ok. 1 mld zł). Inwestycje są dofinansowane z UE. Poinformował, że w 2018 r. ruch od Sadownego do Czyżewa powinien się już odbywać po jednym nowym torze, całość ma być gotowa w 2019 r.

Pietras podał, że prace na 70-km odcinku Czyżew-Sadowne będą wymagały zamknięcia jednego toru, co będzie oznaczało utrudnienia, ale zanim to się stanie, będą wyremontowane tzw. linie objazdowe zapasowe: Ostrołęka-Łapy, Siedlce-Siemianówka, Białystok-Czeremcha oraz Hajnówka-Lewki. Ruch na trasie Białystok-Czeremcha ma być wznowiony w listopadzie. Po modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły jeździć tamtędy z prędkością 120 km/h.

Budowa Rail Baltica na odcinku od Białegostoku do Ełku jest planowana na drugą połowę 2020 r. Prace miałyby się zakończyć w 2023 r. Dopiero po ich zakończeniu planowana jest modernizacja ostatniego polskiego odcinka Ełk-Trakiszki. Całość ma być gotowa w 2025 r. - przekazał Pietras.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.