Rekomendacja ws. trasy S1 do połowy roku

W procesie przygotowań do budowy ekspresowej trasy S1 Mysłowice - Bielsko-Biała do połowy roku wypracowany ma zostać wariant przebiegu, który we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej będzie rekomendowany jako wariant realizacyjny - podała GDDKiA.
Rekomendacja ws. trasy S1 do połowy roku

Dyrekcja chciałaby uzyskać decyzję środowiskową do końca tego roku.

Chodzi o planowaną budowę ok. 40-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 z Mysłowic do Bielska-Białej, który połączyłby jej istniejące fragmenty z Cieszyna do Bielska-Białej oraz z Mysłowic do Dąbrowy-Górniczej. Trasa jest projektowana od kilku lat, a różne propozycje jej przebiegu budzą protesty zainteresowanych środowisk i mieszkańców.

Jak przekazał w poniedziałek rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marek Prusak, w lutym zakończono już prace projektowe nad tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz materiałami potrzebnymi do uzyskania decyzji środowiskowej dla wszystkich czterech obecnych wariantów przebiegu trasy S1.

W pracach tych wszystkie cztery warianty poddano jednakowej ocenie pod kątem tych samych kryteriów: techniczno-ruchowych, ekonomicznych, społecznych oraz środowiskowych.

Jeszcze w tym kwartale ma odbyć się posiedzenie Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych, która funkcjonuje przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Podczas posiedzenia Komisji - z udziałem zainteresowanych stron - wskazany ma zostać wariant, który we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej będzie rekomendowany jako wariant realizacyjny.

Wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska decyzja ostatecznie wyznaczy wariant drogi, który będzie realizowany.

W toku trwających już od kilku lat przygotowań do budowy trasy pierwotnie ustalono pięć jej wariantów.

Problemy spowodował jednak m.in. sprzeciw UNESCO wobec planów jej poprowadzenia w pobliżu dawnego hitlerowskiego obozu Auschwitz. Protestowały też poszczególne gminy. Zaproponowany przez samorządy szósty wariant okazał się niemożliwy do przyjęcia ze względu na naruszenie obszaru Natury 2000 (siedlisko ślepowrona).

W ub. roku koordynujący przygotowanie inwestycji katowicki oddział GDDKiA po analizie dotychczasowych zastrzeżeń przedstawił cztery kolejne warianty przebiegu drogi. Przeciwna trzem z nich jest np. Kompania Węglowa, przebiegają bowiem przez pola wydobywcze należącej do spółki kopalni "Brzeszcze" - położonej w miejscowości o tej samej nazwie. Poprowadzenie drogi nad kopalnią może oznaczać skrócenie szacowanej na 30 lat żywotności zakładu o ok. 10-12 lat.

W lutym działające w "Brzeszczach" związki przekazały GDDKiA protest w tej sprawie podpisany przez 4 tys. osób - górników i mieszkańców okolic. W dotychczasowych konsultacjach negatywnie o różnych obecnych wariantach przebiegu S1 wypowiadali się też m.in. ekolodzy, mieszkańcy Oświęcimia i okolicznych wsi czy samorządy Bestwiny oraz Miedźnej.

Odcinek S1 z Mysłowic do Bielska-Białej zaplanowano jako dwujezdniową trasę o parametrach drogi ekspresowej. Jest ona potrzebna, ponieważ droga krajowa nr 1 przez Tychy, Pszczynę, Goczałkowice i Czechowice-Dziedzice nie wytrzymuje obecnego natężenia ruchu. Problemem są m.in. liczne skrzyżowania ze światłami.

Wszystkie cztery proponowane obecnie warianty mają podobną długość oraz zbliżony koszt wykonania.

Według pierwszego wariantu trasa miałaby przebiegać przez: Mysłowice, Lędziny, Imielin, Bieruń, Bojszowy, Miedźną, Bestwinę, Wilamowice i Bielsko-Białą. Drugi wariant jest podobny, z tą różnicą, że po przejściu przez gminę Bojszowy trasa miałaby przebiegać przez: Oświęcim, Bestwinę, Brzeszcze, Wilamowice i Bielsko-Białą. Trzeci wariant przebiega przez te same gminy, ale droga jest nieco dłuższa. Ostatni wariant zakłada przebieg trasy przez: Mysłowice, Lędziny, Imielin, Bieruń, Bojszowy, Oświęcim, Bestwinę, Brzeszcze, Wilamowice i Bielsko-Białą.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE