PARTNER PORTALU
  • BGK

Remont drogi A18 Olszyna–Golnice pilnie potrzebny

  • aw    5 marca 2018 - 17:53
Remont drogi A18 Olszyna–Golnice pilnie potrzebny
Samorządowcy zwracają uwagę na aspekt dążenia do bezwzględnej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego wynikający z postępującej degradacji stanu technicznego osiemdziesięcioletniej dziś już nawierzchni jezdni (fot. ilustracyjne: PTWP)

A18 stanowi przede wszystkim najkrótsze i najszybsze połączenie transportowe południowej części Polski z Dreznem, Berlinem i północną częścią Niemiec to nadal można odnieść wrażenie, że inwestycja ta jest traktowana jako nieistotna z punktu widzenia instytucji odpowiedzialnych za infrastrukturę drogową w kraju – podnoszą samorządowcy z województwa lubuskiego. Liczą, ze ogłoszony niedawno przetarg to pierwszy krok do modernizacji „polskiej autostrady wstydu”.




  • Zdaniem Zrzeszenia Gmin Województwa Lubuskiego (ZGWL) plany dotyczące działań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w zakresie modernizacji DK 18 na odcinku Olszyna-Golnice są niespójne zarówno co do samej realizacji inwestycji, jak i kosztów czy perspektywy czasowej potrzebnych robót.
  • Pilną koniecznością jest dopasowanie infrastruktury komunikacyjnej do społeczno-gospodarczych i przestrzennych potrzeb rozwoju regionu.
  • Czy ogłoszony właśnie przetarg na opracowanie dokumentacji środowiskowej dla przedsięwzięcia polegającego na budowie odcinka autostrady A18 będzie przełomem?

- Zarówno informacja o decyzjach o przyznaniu konkretnych środków na realizację inwestycji oraz wyznaczenie jasno określonych etapów realizacji byłyby przejawem rzeczywistego uwzględnienia postulowanej przez nasze środowisko od lat konieczności modernizacji drogi A18, odkładanej faktycznie od wielu lat na bliżej nieokreślony czas. W efekcie nadal można odnieść wrażenie, że inwestycja ta jest traktowana jako nieistotna z punktu widzenia instytucji odpowiedzialnych za infrastrukturę drogową w kraju – czytamy w stanowisku ZGWL skierowanym m.in. do premiera Mateusza Morawieckiego.

Samorządowcy z lubuskiego podkreślają, że A18, choć jest niezwykle ważną dla południowej części tego województwa drogą, to stanowi przede wszystkim najkrótsze i najszybsze połączenie transportowe południowej części Polski z Dreznem, Berlinem i północną częścią Niemiec, dzięki czemu tworzy niezwykle ważny element komunikacyjny III-go transeuropejskiego korytarza transportowego T-ENT biegnącego od Drezna poprzez Olszynę, Wrocław, Katowice, Lwów do Kijowa.

- Zwracając uwagę na oczywisty aspekt dążenia do bezwzględnej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego wynikający z postępującej degradacji stanu technicznego osiemdziesięcioletniej dziś już nawierzchni jezdni, Zrzeszenie szczególnie podkreśla fakt, iż droga A18 zaliczana do głównych szlaków w Polsce o znaczeniu przemysłowym i ma niebywałe znaczenie dla rozwoju gospodarczego regionów lubuskiego – czytamy dalej w stanowisku.

Pilną koniecznością, jak wylicza ZGWL, jest dopasowanie infrastruktury komunikacyjnej do społeczno-gospodarczych i przestrzennych potrzeb rozwoju, planowanymi przez krajowe i zagraniczne podmioty gospodarcze inwestycjami, tworzeniem możliwości rozwoju gospodarczego tej części regionu.

- Dlatego dziś można stwierdzić, że bliskość A18 wobec jej aktualnego stanu technicznego nie stanowi dla samorządów atutu, szansy, a staje się wręcz przeszkodą w podejmowanych staraniach, niwecząc wysiłek i środki przeznaczane na promocję terenów inwestycyjnych. Nie bez znaczenia są trzyletnie działania włodarzy 14 lubuskich gmin i dwóch powiatów skupionych w „Porozumieniu A18”, zwracających przede wszystkim uwagę na powyższe problemy i starających się o przyspieszenie modernizacji „polskiej autostrady wstydu” – podkreślają samorządowcy.

Zrzeszenie z dużą nadzieją na przełom przyjęło informację, że zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił właśnie przetarg na opracowanie dokumentacji środowiskowej do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie odcinka autostrady A18.

- Jest to pierwszy ważny krok w stronę modernizacji tej trasy. Mamy jednak świadomość wcześniejszych wieloletnich działań, podejmowanych ustaleń, składanych deklaracji, które nie przyniosły dotąd spodziewanego efektu. Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego ponownie apeluje do Rządu RP, przedstawicieli władz regionu, polskich parlamentarzystów, wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w rozwój Województwa Lubuskiego o niezwłoczne podjęcie stosownych działań oraz wysiłków, aby realizacja tej „zapomnianej” inwestycji nastąpiła faktycznie w możliwie najkrótszym czasie – apelują samorządowcy.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (8)

  • Adr , 2018-03-08 20:52:46

    Ta droga została wybudowana dlatego,że było to najkrótsze połączenie Berlina z Wrocławiem,i jest do dzisiaj,całe lata była praktycznie jedyną drogą z południa Polski do Niemiec.Stanowi naturalne przedłużenie A4. Ktoś tu pisze,że to tylko droga krajowa,to po jaką cholerę uparli się,żeby rozbudować ją... do parametrów autostrady,wystarczy tylko wyremontować ten prawie stuletni odcinek, a wszyscy będą zadowoleni, i nieważne czy to będzie w standardzie A czy S, czy dalej zwykła DK .  rozwiń
  • krajan, 2018-03-06 15:57:13

    W Polsce sa pilniejsze inwestycje drogowe niz kolejne polaczenie autostradowe z Niemcami Mamy A4 do Drezna, A2 i A6 do Berlina, a nie mamy w calosci A1 czy S3, S5, S7, S6, S16, S17, S19 ktore sa spolecznie i gospodarczo wazniejsze niz A18 Wymienione niektore drogi maja duze i wazne znaczenie obron...ne Jesli samorzadowcom tak bardzo zalezy na polaczeniu drogowym z Berlinem to niech zabiegaja w funduszach UE z zakresu spojnosci regionow przy granicznych  rozwiń
  • marek, 2018-03-06 10:50:36

    Do alex: Żeby z A4 wjechać na A2 i odwrotnie trzeba przejechać A18.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.