Remont jednej linii kolejowej w Sosnowcu ma kosztować ponad 26 mln zł

Zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK remontuje w woj. śląskim m.in. odcinki linii kolejowych mające znaczenie dla ruchu towarowego. Prace na nich, jak np. warty ponad 26 mln zł remont jednej z linii w Sosnowcu, wpływają również na ruch osobowy.
Remont jednej linii kolejowej w Sosnowcu ma kosztować ponad 26 mln zł
Remont odcinków kolejowych w Sosnowcu. Fot. PTWP

Na przełomie czerwca i lipca resort infrastruktury i rozwoju ogłosił warty 100 mln zł program spółki PKP PLK, dzięki któremu zwiększą się przepustowość i prędkość jazdy na kilku kluczowych odcinkach towarowych w woj. śląskim. Już wtedy m.in. rozstrzygany był przetarg na rewitalizację jednego z takich miejsc - linii kolejowej nr 62 na odcinku Sosnowiec Dańdówka-Sosnowiec Główny. Wartą 26,2 mln zł umowę z sosnowiecką firmą CTL Service podpisano 10 lipca.

Z tego względu już pod koniec czerwca ogłoszono przerwę w ruchu pociągów na jednotorowym odcinku Sosnowiec Kazimierz-Sosnowiec Dańdówka-Sosnowiec Południowy. To fragment linii, którą Przewozy Regionalne obsługują pociągi osobowe z Katowic przez Olkusz i Sędziszów do Kielc. Przed remontem pociągi zwalniały tam nawet do kilkunastu kilometrów na godzinę.

Od tego czasu na wyłączonym odcinku działa zastępcza komunikacja autobusowa kursująca wzdłuż stacji i przystanków na odcinku Sosnowiec Kazimierz - Katowice, a także bezpośrednio między Kazimierzem i Katowicami (planowo do końca sierpnia). Władze Sosnowca z kolei informują o okresowych nocnych zamknięciach remontowanych przejazdów kolejowych na terenie miasta.

Czas przejazdu znacząco skróci się

Kolejarze sygnalizują, że w tym przypadku po remoncie ok. 3 km linii, którą jeżdżą pociągi pasażerskie, czas ich przejazdu znacząco się nie zmieni. Jednak dzięki wyremontowaniu tam łącznie ok. 7 km torów, 14 rozjazdów, obiektów inżynieryjnych, urządzeń sterowania ruchem, sieci trakcyjnej oraz dwóch przejazdów kolejowych, poprawi się przepustowość szlaku - ważna dla przewozów towarów.

Podobny efekt mają przynieść inne podobne inwestycje w woj. śląskim - planowane do zakończenia przed jesiennym szczytem przewozowym. Z założenia o ok. połowę poprawią one przepustowość i umożliwią wzrost osiąganych prędkości - zwykle z 20-30 km/h do 50-60 km/h.

Obok remontu w Sosnowcu program koncentruje się m.in. na usprawnieniu ruchu towarowego wychodzącego z Gliwic - na północny zachód, w kierunku Kędzierzyna-Koźla oraz z Chorzowa - na północ, w kierunku Tarnowskich Gór. Jednym z jego efektów będzie przekierowanie większej niż dotąd liczby składów towarowych przejeżdżających obecnie przez stację Katowice na linię obwodową na południe od Katowic.

Wzrosnąć ma przepustowość stacji Rybnik, Kędzierzyn Koźle, Racibórz, Chałupki i Zebrzydowice, co wpłynie m.in. na towarowe połączenia międzynarodowe. Składy transportujące węgiel będą mogły wyruszać poza region szybciej i z większą częstotliwością. Usprawniona zostać ma również dystrybucja gotowych szyn produkowanych w hucie ArcelorMittal Poland w Dąbrowie Górniczej.

Warty łącznie 100 mln zł program inwestycyjny PLK wspomina przyjęty 30 czerwca br. przez rząd w Katowicach dokument pod nazwą "Śląsk 2.0. Program wsparcia przemysłu Województwa Śląskiego i Małopolski Zachodniej". Wskazano tam, że chodzi o "dodatkowe inwestycje związane z punktowymi działaniami modernizacyjnymi, łagodzącymi utrudnienia związane z toczonymi na Śląsku pracami rozbudowy infrastruktury kolejowej".

"Śląsk 2.0" wymienia też trwające i planowane w regionie przedsięwzięcia PLK, np. dokończenie modernizacji trasy Katowice-Kraków i szereg inwestycji w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF). Dokument wskazuje też m.in., że w unijnej perspektywie 2014-2020 inwestycje o wartości prawie 9 mld zł obejmą w regionie linie o długości 870 km.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.