PARTNER PORTALU
  • BGK

Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych: czy trzeba będzie szukać nowych rozwiązań?

  • pt    12 maja 2015 - 09:22
Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych: czy trzeba będzie szukać nowych rozwiązań?
Plan restrukturyzacji PR zakłada obniżenie bazy kosztowej spółki o ok. 200 mln zł - fot. przewozyregionalne.pl

Przygotowaliśmy rozsądny plan, przekonaliśmy wszystkich, że warto spróbować. Dziś jesteśmy w takim momencie, że albo nam się ten plan domknie, albo będziemy szukać innych rozwiązań – przyznaje prezes Spółki Przewozy Regionalne Tomasz Pasikowski.




- Prowadzimy proces restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne, przewozimy ok. 27 proc. pasażerów w kraju, zależy nam na rozwoju tej spółki, ale jest ona zadłużona na poziomie 700 mln zł i bez intensywnego zaangażowania rządu i aktywnej postawy władz spółki, możemy sobie nie poradzić – przyznał Sławomir Żałobka, podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury podczas spotkanie z samorządowcami z lubuskiego.

Wiceminister przypomniał, że jest koncepcja, na mocy której spółka zostanie dofinansowana poprzez Agencję Rozwoju Przemysłu z budżetu państwa po to, by zadłużenie zlikwidować. Spółce ma to pozwolić na uzyskanie trwałej zdolności do prowadzenia działań biznesowych.

Wiceminister omówił pokrótce "trzy kotwice", na których zasadza się ratowanie Przewozów Regionalnych.

Pierwszą są pieniądze budżetowe, które udało się wynegocjować z partnerami, czyli stroną rządową, a także Agencją Rozwoju Przemysłu. ARP przejęłaby większościowe udziały w spółce i włączyłaby się w procesy gospodarcze.

Druga kotwica to restrukturyzacja spółki. - Ale te inicjatywy muszą znaleźć uznanie Komisji Europejskiej - podkreślił Żałobka.

Trzecia kotwica to umowy z samorządami województw (tzw. umowy PSC), dzięki którym spółka będzie mogła cieszyć się finansowaniem zewnętrznym, zaciągać kredyty. W przeciwnym razie spółka straci zdolność finansowania się i projekt zakończy się niepowodzeniem.

Prezes spółki Tomasz Pasikowski dodał:- Sprawa jest istotna, bo usługi muszą być świadczone nieprzerwanie, tanio i jakościowo dobrze. Przygotowaliśmy rozsądny plan, przekonaliśmy wszystkich, że warto spróbować. Chodzi też o możliwość konkurowania z innymi podmiotami. Dziś jesteśmy w takim momencie, że albo nam się ten plan domknie, albo będziemy szukać innych rozwiązań.

Uczestnicy spotkanie pytali co się stanie z projektem, jeśli nie wszystkie samorządy województw podpiszą umowy w sprawie restrukturyzacji Przewozów Regionalnych?

- Żaden z udziałowców nie był w stanie przygotować realistycznego planu, każdy próbował to załatwić we własnym zakresie, co nie było najlepszym pomysłem - wyjaśniał Pasikowski.

- Teraz postanowiliśmy przeprowadzić kompleksową restrukturyzację. Długi wzięły się z niepłacenia przez spółkę za dostęp do infrastruktury. Spółka musiała wozić tanio, więc nie płaciła za dostęp do infrastruktury, co skutkowało długiem w grupie PKP.

Prezes dodał, że pięć województw jest liderami procesu restrukturyzacyjnego, a trzy województwa są niechętne udziałowi w restrukturyzacji.

- Jest tylko kwestią dogadania się w jakim tempie będziemy zmieniać się z podmiotu dominującego na rynku do podmiotu, który w tych trzech województwach będzie tylko podmiotem uzupełniającym ofertę na rynku. Ale projekt się powiedzie, nawet jeśli nie będzie zgody wszystkich województw. Musi być zaangażowane dwie trzecie kapitału zakładowego spółki.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • Natalia007, 2015-11-03 13:58:56

    Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych przebiega sprawnie. Przejęcie przez ARP sprawiło, że PR uzyskały wsparcie na modernizację taboru, a w związku z tym mają szansę na poprawę wizerunku.
  • and..., 2015-05-13 08:32:27

    PIC na wodę , fotomontaż -dopóki Pr nie zostaną oddłużone i nie pozwolą!!! odgórnie na uczciwą grę handlową bez faworyzacji Icusia -PIC na wodę
  • gos, 2015-05-12 16:16:45

    Zlikwidować to dziadostwo, zostawić najbardziej rentowne połączenia, resztę sprzedać, ludzi zwolnić, niech zakładają firmy, zobaczą jak to dobrze jest płacić podatki, z ciężkiej pracy i słyszeć, ze cała Państwówka to jeden wielki przerost zatrudnienia i lenistwo!!!!!!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.