Rewitalizacja międzynarodowej drogi wodnej E70

Z koncepcją programowo-przestrzenną rewitalizacji drogi zapoznali się 2 sierpnia w Czarnkowie wielkopolscy wójtowie, burmistrzowie oraz przedstawiciele gmin i jednostek odpowiedzialnych za realizację projektu.

Program rewitalizacji, dzięki rozwojowi różnych form żeglugi śródlądowej i pozostałych form aktywności, ma służyć zrównoważonemu rozwojowi terenów położonych wzdłuż drogi. Zakłada przywrócenie żeglugi, poprawę stanu środowiska naturalnego i jakości obszarów przywodnych. Przewiduje porządkujące zasady korzystania z wód zmiany w systemie prawnym, stworzenie systemu monitoringu, nadzoru i zintegrowanego zarządzania zasobami środowiska naturalnego.

Arkadiusz Błochowiak, członek zarządu województwa, podkreślił dobry klimat istniejący wśród marszałków pozostałych regionów, przez które biegnie szlak. Jednak inwestycja, jaką jest rewitalizacja E70, jest zbyt kosztowna, by można ją zrealizowana tylko z pieniędzy jednostek samorządu. W związku z tym wskazane jest skorzystanie z funduszy Unii Europejskiej i innych oraz zaangażowanie rządu.

Konieczne jest też wypracowanie kompromisu między turystyką, ekologią, rolnictwem oraz zadaniami w zakresie transportu rzecznego.

Międzynarodowa droga wodna E70 prowadzi z Holandii przez Niemcy, Polskę, Obwód Kaliningradzki, Litwę po Kłajpedę. W Polsce liczy około 500 km. Biegnie od Odry, potem Wartą, Notecią, Brdą, Kanałem Bydgoskim, Wisłą, Nogatem i Szkarpawą ku granicy na Zalewie Wiślanym.

List intencyjny w sprawie opracowania programu wspólnego zagospodarowania polskiego odcinka tej drogi podpisali dwa lata temu marszałkowie sześciu województw: warmińsko-mazurskiego, pomorskiego, zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, lubuskiego i kujawsko-pomorskiego.

W kwietniu tego roku powstała koncepcja zagospodarowania polskiego odcinka drogi. Liczy ponad tysiąc stron. Wzdłuż trasy ma powstać system portów turystycznych, przystani, pomostów cumowniczych z jednolitym systemem informacji i identyfikacji. Łącznie stworzono listę 180 zadań tego typu. Wstępny kosztorys opiewa na kilkanaście miliardów złotych.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE