Rondo turbinowe w Rypinie zdaje egzamin

  • GK/kujawsko-pomorskie.pl
  • 22-06-2012
  • drukuj
Kończy się przebudowa trasy z Brodnicy przez Rypin w kierunku Sierpca, która łączy dwie ważne drogi krajowe.
Rondo turbinowe w Rypinie zdaje egzamin
Inwestycja kosztowała 48,5 mln złotych. Udało się ją zrealizować dzięki unijnym funduszom z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Większość prac na drodze wojewódzkiej nr 560 została zrealizowana w 2010 roku. W ubiegłym roku toczyły się roboty wykończeniowe, związane między innymi z zagospodarowaniem terenu zielenią, wykonaniem oznakowania poziomego. Ponieważ inwestycja realizowana jest ze środków unijnych niezbędne było także rzetelne rozliczenie finansowe po wykonaniu wszystkich prac.

W tym tygodniu zostało ono sfinalizowane. Uroczysty odbiór zmodernizowanej trasy odbył się dzisiaj (22 czerwca) w miejscowości Dylewo, na wylocie drogi z Rypina w kierunku Sierpca.

– Sukcesywnie modernizujemy drogi w naszym regionie. Staramy się odbudowywać je w dobrych standardach i parametrach. Przed nami jeszcze wiele do zrobienia, ale co roku oddajemy do użytku coraz więcej kilometrów tras po których jeździ się bezpieczniej i bardziej komfortowo – mówi marszałek Piotr Całbecki.

W ramach modernizacji DW nr 560 na drodze położono nie tylko nowe warstwy asfaltu. Wbudowano także specjalną siatkę poliwęglanową, która wzmocniła istniejącą konstrukcję jezdni. Na terenach zurbanizowanych zbudowane zostały między innymi chodniki i dodatkowe przejścia dla pieszych.

Wzdłuż całej drogi ustawiono nowe oznakowanie pionowe i wykonano oznakowanie poziome z trwałego „termoplastu”. Wprowadzano też elementy uspokojenia ruchu. To przede wszystkim azyle, umożliwiające pieszym dwuetapowe pokonywanie jezdni oraz wysepki wymuszające zredukowanie prędkości przed wjazdem na teren zabudowany. Poza tym, aby poprawić bezpieczeństwo i płynność ruch dobudowano zatoki autobusowe.

Najciekawszym elementem zmodernizowanej drogi jest rondo turbinowe w Rypinie. Nie jest to klasyczna turbina, ale działa na podobnej zasadzie. Kierowca wjeżdżając na rondo tylko raz ustępuje pierwszeństwa. Na samym rondzie potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się.

To sprawia, że tego typu skrzyżowania są bardziej bezpieczne, a poza tym gwarantują większą płynność ruchu. Po roku od zakończenia prac można powiedzieć, że to rozwiązanie w tym miejscu bardzo dobrze się sprawdziło. Miasto Rypin bardzo ambitnie podeszło też do utrzymania zieleni przy zmodernizowanej trasie.

DW nr 560 ma duże znaczenie komunikacyjne w regionie. Stanowi łącznik pomiędzy drogą krajową nr 10 i drogą krajową nr 15. Została ona zbudowana w okresie międzywojennym i łączyła dawny zabór pruski z rosyjskim. Granicą była niewielka struga Pissa pod Osiekiem.
Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.