Rośnie nowy dworzec Łódź Fabryczna

Nowy dworzec, którego budowa jest największą inwestycją prowadzoną obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe, ma być jednym z najnowocześniejszych w Europie.
Rośnie nowy dworzec Łódź Fabryczna
Trwa zadaszanie dworca Łódź Fabryczna oraz montaż torów - o długości ponad 10 km (fot. uml.lodz.pl)

W poniedziałek (27 kwietnia) przedstawiciele m.in. PKP PLK zaprosili dziennikarzy na plac budowy i mówili o postępach prac, które prowadzone mają być do końca tego roku.

Według inwestora, wykonawca kończy szklenie konstrukcji zadaszenia nad wejściem głównym, które będzie miało szerokość 40 m. Na dachu jest już blisko 5 tys. paneli. Cały dworzec to trzy hale o łącznej powierzchni 36 tys. m kw., które będą pokryte 10 tys. płyt. Część z nich wykonana jest ze szkła i dzięki świetlikom na perony, znajdujące się 16 metrów pod ziemią, dotrze światło słoneczne.

Pod ziemią prowadzone są prace wykończeniowe takie jak m.in. tynkowanie, montaż okładzin, wykonanie posadzek i przeprowadzenie instalacji - elektrycznej, wentylacyjnej i kanalizacyjnej.

Wkrótce testy połączeń kolejowych

Jak poinformował PAP Maciej Dutkiewicz z biura prasowego PKP PLK, trwa budowa czterech peronów. Trzy z nich będą miały długość 400 metrów, a czwarty - 300 metrów. Na trzech peronach powstała konstrukcja schodów ruchomych. Na peronach nr 3 i 2 powstały już klatki schodowe, a na peronach 3 i 4 - zamontowano windy techniczne. W dwóch nawach tunelu instalowane są tory.

Dudkiewicz podał, że testy i próby eksploatacyjne rozpoczną się pod koniec 2015 r. Zwrócił uwagę, że wynik prób i testy systemów sterowania i bezpieczeństwa, a także odbiory techniczne, pozwolą określić datę startu pierwszych regularnych połączeń. Według niego z nowej stacji najszybsze pociągi dojadą m.in. do Warszawy w czasie ok. 70 minut.

Dworzec w europejskim standardzie

PKP PLK zapewnia, że Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Trzypoziomowa stacja kolejowa będzie najważniejszą częścią węzła przesiadkowego, gdzie zatrzymywać będą się pociągi, autobusy, w tym dalekobieżne i tramwaje. Pod ziemią znajdzie się też parking na niemal 1000 aut.

Wartość kontraktu na budowę nowego dworca Łódź Fabryczna, realizowanego przez konsorcjum Torpol, Astaldi, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów, to ponad 1,75 mld zł brutto. "PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły wniosek o dofinansowanie inwestycji ze środków UE" - zaznaczył Dutkiewicz. (

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do glews: nie sądzę by samorządowi " inteligenci " rozróżniali takie drobiazgi.

Janusz Sitek, 2015-06-28 18:27:32 odpowiedz

czy jest jeszcze ktoś kto wierzy w ten termin oddania dworca /całego łącznie z autobusowym/ i uruchomienia dla pasażerów,jak całośc będzie gotowa w końcu przyszłego roku to będzie sukces.

jerzy, 2015-04-28 14:12:45 odpowiedz

Jesteście pewni, że na zdjęciu to Dworzec a nie Stadion?

glews, 2015-04-28 08:54:46 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE