Rozbiórka na dworcu Łódź Fabryczna

W grudniu mają się rozpocząć roboty rozbiórkowe na terenie zamkniętego dworca kolejowego Łódź Fabryczna.
Rozbiórka na dworcu Łódź Fabryczna

W miejscu, gdzie powstanie wykop pod budowę podziemnego dworca i węzła komunikacyjnego, ruszą zaś badania geologiczne.

Czytaj też: Znany wykonawca dworca Łódź Fabryczna

Jak poinformowała rzeczniczka budowy Katarzyna Rumowska, na terenie dworca Łódź Fabryczna trwają prace przygotowawcze do robót rozbiórkowych, których rozpoczęcie planowane jest w pierwszych tygodniach grudnia.

W pierwszej kolejności rozebrane mają być obiekty należące do dawnego zaplecza pracowników PKP, budynki gospodarcze, a także byłe kioski i punkty sprzedaży biletów autobusowych. Budynek dworca zostanie rozebrany po wykonaniu ekspertyzy dotyczącej jego stanu, w konsultacji z konserwatorem zabytków, a także po uzyskaniu pozwolenia na rozbiórkę.

Według przedstawicieli konsorcjum, trwają także prace przygotowawcze do rozbiórki trakcji energetycznych. W kolejnym etapie – po uzyskaniu zezwolenia – rozpocznie się demontaż torów kolejowych. Do rozebrania jest ok. 14 km trakcji i torów.

W grudniu rozpoczną się też badania geologiczne na terenie przyszłego wykopu. W związku z tym w obrębie placu budowy konieczna będzie, ze względu na kolizje z prowadzonymi robotami, wycinka drzew i krzewów.

„Wykonawca czeka na urzędowe pozwolenie na wycinkę. Badania geologiczne będą trwać około trzech, czterech miesięcy” – wyjaśniła Rumowska.
Budowa podziemnego dworca to jedna z największych inwestycji kolejowych w Unii Europejskiej. Osiem torów i cztery perony dworcowe znajdą się 16,5 m pod ziemią, zaś 10,5 m nad nimi ma przebiegać sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. Powstaną nowe przystanki i trasy tramwajowe, a w północnej części dworca znajdą się przystanki przesiadkowe autobusów miejskich, regionalnych i dalekobieżnych.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Torpol, Astaldi SpA, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów w Mińsku Mazowieckim. Otwarcie nowego dworca i węzła komunikacyjnego planowane jest na 2015 rok. Inwestycja współfinansowana przez UE ma kosztować ponad 1,75 mld zł.

Projekt przewiduje także w przyszłości powstanie dwóch tuneli pod Łodzią – jednego dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego, oraz drugiego dla kolei dużych prędkości na trasie WarszawaŁódźPoznań -Wrocław.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.