PARTNER PORTALU
  • BGK

Rozbudowa lotniska w Radomiu oznacza likwidację Modlina? Skutki byłyby bardzo dotkliwe

  • Bartosz Dyląg,aw    15 stycznia 2018 - 08:00
Rozbudowa lotniska w Radomiu oznacza likwidację Modlina? Skutki byłyby bardzo dotkliwe
Gdyby doszło do marginalizacji, a nawet likwidacji modlińskiego lotniska, skutki tego mogłyby być dotkliwe dla przewoźników (Fot.wikipedia.org/Markus Winkler/markuswinkler.de)

Będące właścicielem m.in. warszawskiego Portu Lotniczego Fryderyka Chopina Przedsiębiorstwo Państwowe Polskie Porty Lotnicze (PP PPL) szykuje się do objęcia udziałów lotniska w oddalonym o około 100 kilometrów od Warszawy Radomiu. Jeśli nowy właściciel chciałby je rozwijać, a w Modlinie nadal trwałby pat, mogłoby to grozić faktyczną marginalizacją tego podwarszawskiego portu. - Skutki realizacji takiego scenariusza byłyby bardzo poważne - mówią eksperci.




  • Lotnisko pasażerskie w Radomiu ma się wkrótce stać własnością Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze. Umowę przedwstępną w tej sprawie władze PP PPL mają niebawem podpisać z Radomiem.
  • Zdaniem ekspertów, rozwój radomskiego portu wraz z marginalizacją lotniska w Modlinie mógłby doprowadzić do znaczących zmian na pasażerskim rynku lotniczym wokół Warszawy. Ich zdaniem cały czas najbardziej optymalnym rozwiązaniem dla niskokosztowych linii lotniczych jest korzystanie z portu w Modlinie.
  • Gdyby doszło do marginalizacji, a nawet likwidacji modlińskiego lotniska, skutki tego mogłyby być dotkliwe dla przewoźników, a także dla otoczenia gospodarczego wokół Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin i dla budżetu regionu – twierdzi skarbnik woj. mazowieckiego.

 

Jeszcze w tym tygodniu ma dojść do podpisania listu intencyjnego na sprzedaż przedsiębiorstwu państwowemu Polskie Porty Lotnicze udziałów lotniska w Radomiu.

Prezes PPL Porty Lotnicze Mariusz Szpikowski powiedział w sobotę (13 stycznia) na konferencji prasowej w Radomiu, że rozmowy na ten temat z władzami tego miasta toczą się od dawna.

Z Modlinem nie wyszło?

Obecny na konferencji wicemarszałek Senatu Adam Bielan podkreślał, że początkowo to lotnisko w Modlinie - w zamierzeniu jego twórców - miało "odciążać" Okęcie w obsłudze przewoźników niskobudżetowych.

- Ale praktyka jest zupełnie inna. To lotnisko jest praktycznie prywatnym lotniskiem Ryanaira - stwierdził Bielan. Według niego umowa władz portu w Modlinie jest "bardzo korzystna dla Ryanaira i żadna linia lotnicza nie wejdzie do Modlina, żeby rywalizować z Ryanairem".

Stąd - jak zaznaczył Bielan - potrzeba innego lotniska na Mazowszu obsługującego przewoźników niskokosztowych. - Biorąc pod uwagę mapę obecnych lotnisk, pasów startowych, które są na Mazowszu - Radom jest samonasuwającą się lokalizacją - powiedział wicemarszałek.

Port ten miałby obsługiwać połączenia niskokosztowe i w ten sposób odciążyć stołeczne Lotnisko Chopina. Prezes PPL już wcześniej sugerował, że radomski port mógłby zastąpić Modlin, z którym przedsiębiorstwo – na skutek braku konsensusu wśród udziałowców – nie jest skłonne wiązać wielkich nadziei:

- To drugie lotnisko jest budowane na wiele lat i jego oferta ma być uzupełnieniem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do jego zadań będzie należało przejecie ruchu, który będzie inny niż ruch tranzytowy, na którym będzie się opierała działalność CPK. Jednocześnie musi być to lotnisko atrakcyjne dla przewoźników i przede wszystkim pasażerów, którzy będą z tego portu korzystać. A już teraz wiemy, że linie lotnicze nie chcą się przenosić do Modlina – powiedział kilka miesięcy temu Mariusz Szpikowski, prezes PPL, w rozmowie z portalem Fly4Free.

Duża część ekspertów i decydentów odczytała to jako zapowiedź – jeśli nie likwidacji – to zmarginalizowania lotniska w Modlinie, przy przerzuceniu większości sił i środków na Radom. Co z kolei spotyka się z ostrą krytyką.





REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (1)

  • ja, 2018-01-24 17:46:33

    od początku Modlin był poronionym pomysłem.