Rozpoczęło się wiercenie drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą

W poniedziałek w Gdańsku rozpoczęło się wiercenie drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Drążenie pierwszej części zakończyło się w listopadzie ub. roku. Budowa podwodnej przeprawy ma się zakończyć pod koniec roku.
Tunel, złożony z dwóch równoległych dróg o długości 1072 m każda, stanowi czwarty, ostatni odcinek Trasy Słowackiego - jednej z głównych arterii w mieście. Trasa łączy port lotniczy z portem morskim oraz z obwodnicami Gdańska i autostradą A1. Do użytku ma być przekazany w połowie 2015 roku.

Będzie to pierwszy tunel wykonany w Polsce pod wodą metodą TBM (Tunnel Boring Machine), czyli za pomocą gigantycznego "kreta". Maszyna, nazwana w Gdańsku "Damroka", o długości ok. 90 metrów oraz o średnicy 12 metrów, należy do największych tego typu urządzeń na świecie.

Po zakończeniu drążenia pierwszego tunelu maszyna została zdemontowana i przetransportowana na drugi brzeg Wisły oraz ponownie połączona i złożona w szybie startowym. Inżynier kontraktu Piotr Czech ze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne (GIK), która jest inwestorem przewiduje, że budowa drugiego tunelu potrwa niespełna cztery miesiące. W najgłębszym miejscu tunel znajduje się ok. 35 metrów pod lustrem wody Martwej Wisły.

Rzeczniczka spółki GIK Magdalena Skorupka-Kaczmarek poinformowała, że początkowo, przez blisko tydzień, tempo drążenia będzie wolne i wyniesie około 2-3 metrów na dobę. Potem powinno nastąpić znaczne przyspieszenie. Największą prędkość, jaką "Damroka" osiągnęła podczas drążenia pierwszej nitki, wyniosła 22 metry w ciągu doby.

W tym samym czasie mają być prowadzone prace wykończeniowe w pierwszym tunelu. Będą m.in. montowane stelaże, na których na wysokości 3,8 metra wybudowana zostanie jezdnia z dwoma pasami ruchu i poboczem. Piotr Czech poinformował, że miedzy tunelami powstanie siedem poprzecznych przejść bezpieczeństwa, które umożliwią ewakuację kierowców z jednej nitki do drugiej np. w przypadku awarii czy pożaru. Przejścia mają być wykonywane w technologii mrożenia gruntu. Budowa przejść ma się rozpocząć w połowie kwietnia.

Wiceprezes zarządu GIK Iwona Żygowska poinformowała, że wyposażenie obu nitek tunelu obejmie m.in. elementy bezpieczeństwa przeciwpożarowego, głośniki, system oddymiania czy wentylatory.

Cała warta 885 mln zł inwestycja (wraz z węzłem Marynarki Polskiej) ma być gotowa pod koniec roku. Pierwsze samochody mają przejechać tunelem pod Martwą Wisłą w połowie 2015 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.