PARTNER PORTALU
  • BGK

Ruda Śląska przygotowuje budowę kolejnych odcinków trasy N-S

  • PAP    27 stycznia 2014 - 12:37
Ruda Śląska przygotowuje budowę kolejnych odcinków trasy N-S

- Samorząd Rudy Śląskiej przygotowuje budowę kolejnych odcinków trasy N-S, która docelowo połączy północną część miasta z południową. W ub. roku otwarto pierwszy odcinek trasy; w tym roku na prace związane z inwestycją miasto wyłoży ze swego budżetu 11 mln zł.




Trasa N-S (skrót pochodzi od angielskich słów "północ-południe") to najważniejsza inwestycja drogowa w Rudzie Śląskiej, istotna dla komunikacji całej aglomeracji katowickiej. Usprawni ruch w mieście, docelowo łącząc dwie najważniejsze drogi w regionie w osi wschód-zachód: autostradę A4 i Drogową Trasę Średnicową (DTŚ).

W poniedziałek władze Rudy Śląskiej poinformowały m.in., że na kontynuację budowy trasy N-S przeznaczą w tym roku ponad jedną trzecią swego budżetu drogowego, czyli 11 mln zł. Za te pieniądze wykonana ma zostać część robót między ul. 1 Maja a ul. Nowobukową, a także dokumentacja projektowa kolejnych odcinków.

Miasto przekazało, że rozstrzygnęło właśnie przetarg na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej odcinka trasy N-S na północ od DTŚ - do ul. Magazynowej. Prace te mają kosztować ponad 160 tys. zł. Jeszcze w tym miesiącu ruszyć ma przetarg na opracowanie dokumentacji dla odcinka N-S od ul. Kokota do autostrady A4.

W tym roku władze miasta chciałyby wykupić nieruchomości i wypłacić odszkodowania za działki, które zostaną zajęte pod budowę trasy w rejonie dzielnicy Bielszowice. Rozpocząć mają się też roboty przy budowie drogi w rejonie ul. Bukowej.

Pierwszy, niespełna kilometrowy odcinek trasy N-S otwarto dla kierowców w styczniu ub.r. Obejmował on ok. 1-km odcinek od rudzkiej ul. 1-go Maja, czyli drogi wojewódzkiej nr 925, do istniejącego węzła DTŚ. Zbudowano dwupoziomowy węzeł nowej drogi z ul. 1-go Maja; zagospodarowano okoliczny teren o powierzchni 13,8 ha.

Pierwszy etap budowy trasy - za 43,5 mln zł - sfinansowano głównie ze środków unijnych. Drugi etap ma kosztować - według wstępnego kosztorysu - prawie 74,8 mln zł. Ma powstać odcinek trasy od ul. 1-go Maja do ul. Bukowej wraz z dwupoziomowym węzłem z tą ulicą.

Kolejnymi etapami budowy trasy N-S mają być: przedłużenie obecnie ślepej ul. Bukowej do ul. ks. Niedzieli w dzielnicy Bielszowice (przedłużenie to nazywane jest roboczo ul. Nowobukową) oraz budowa zasadniczej trasy od ul. Bukowej do ul. Kokota i od ul. Kokota do autostrady A4. W następnej kolejności wybudowany ma zostać projektowany obecnie odcinek północnej części trasy N-S od DTŚ do ul. Magazynowej.

Rudzki samorząd akcentuje, że ogromne koszty przygotowywanego połączenia DTŚ z A4 - szacowane obecnie jeszcze na 413 mln zł - przekraczają możliwości miejskiej kasy. Dlatego od trzech lat trwają starania o dofinansowanie ze środków unijnych.

W ostatnich tygodniach budowa trasy N-S trafiła na listę projektów proponowanych przez samorząd woj. śląskiego do objęcia tzw. Kontraktem Terytorialnym (przygotowywane porozumienie rządu z regionami ws. dużych inwestycji). Przedsięwzięcie umieszczane jest też w kolejnych projektach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.

Obecnie główną arterią w Rudzie Śląskiej na osi północ-południe jest przebiegająca na prawie całej długości w zwartej zabudowie ulica 1-go Maja (droga nr 925). Odbywa się nią większość ciężkiego ruchu w tym kierunku. Budowa trasy N-S - zaprojektowanej jako droga klasy G o prędkości projektowej 70 km/h - pozwoli na usunięcie ruchu tranzytowego i części lokalnego z dużego odcinka ul. 1 Maja. W przyszłości, po zakończeniu połączenia DTŚ z A4, trasa ma być budowana dalej w obie strony - do Bytomia i Mikołowa.

Oprócz budowy samej trasy N-S, miasto przewidziało przebudowę ul. 1 Maja na odcinku od ul. Szyb Walenty w kierunku dzielnicy Czarny Las (już zakończona), przebudowę ul. Bukowej, przebudowę odcinka ul. Kokota w rejonie węzła drogowego oraz przebudowę ul. 1 Maja na odcinku od ul. Bielszowickiej do węzła z autostradą A-4, łącznie z budową węzła drogowego przy ul. Bielszowickiej i estakady nad torami kolejowymi.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.