Ruda Śląska: Umowa na trzeci etap ważnej trasy podpisana

Prezydent Rudy Śląskiej Grażyna Dziedzic przypomniała, że dalsza budowa trasy N-S to największa tegoroczna miejska inwestycja.
Ruda Śląska: Umowa na trzeci etap ważnej trasy podpisana
Podpisanie umowy nastąpiło 20 kwietnia (fot. UM Ruda Ślaska)

• W maju ruszy budowa trzeciego, liczącego prawie 1,5 km, odcinka trasy N-S w Rudzie Śląskiej, czyli drogowego połączenia Autostrady A4 z Drogową Trasą Średnicową (DTŚ).

• W czwartek (20 kwietnia) lokalne władze podpisały umowę z wykonawcą tej wartej 48 mln zł inwestycji – podał magistrat.

• Drogowcy będą mieli 20 miesięcy na realizację zadania. Koszty inwestycji w prawie 85 proc. pokryje unijne dofinansowanie.

Po zakończeniu budowy trzeciego odcinka trasa N-S będzie zrealizowana już w dwóch trzecich.

Co obejmuje trzeci etap budowy?

Podpisana właśnie umowa dotyczy budowy odcinka trasy N-S o długości ponad 1,4 km od ul. Bukowej do ul. Kokota. Inwestycję zrealizuje firma Drogopol, a kosztować będzie ona ponad 48 mln zł. Jak powiedział wiceprezydent miasta Krzysztof Mejer, oprócz samej trasy roboty drogowe obejmą też budowę dwupoziomowego węzła z ul. Kokota, drogi dojazdowej do ogródków działkowych, chodników, ścieżek rowerowych, elementów systemu odwodnienia, a także przebudowę odcinka ul. Kokota oraz wlotu i odcinka ul. Wideckiego.

"Wybudowany zostanie również wiadukt, którym trasa N-S przebiegać będzie nad ulicą Kokota. Odwodnienie zapewni z kolei sieć kanalizacji deszczowej" - dodał Mejer. Inwestycja obejmie również oświetlenie trasy, węzła, chodników i ścieżek rowerowych, wykonanie barier ochronnych oraz oznakowania pionowego i poziomego, a także nasadzenia drzew i krzewów. Przebudowane zostaną też istniejące sieci infrastruktury technicznej, które kolidują z planowaną budową.

Prace budowlane powinny rozpocząć się już w maju i będą realizowane na całej długości odcinka. "Z uwagi na budowę wiaduktu i wykonanie połączenia z ul. Kokota, która będzie przebudowywana na odcinku aż 400 m, kierowcy w tym rejonie mogą napotkać utrudnienia. Już w maju wprowadzona zostanie tam tymczasowa organizacja ruchu" - poinformował zastępca naczelnika Wydziału Dróg i Mostów w Rudzie Śląskiej Mariusz Pol.

Nietypową częścią budowy tego odcinka trasy będzie przeniesienie o 20 metrów na północ kolidującego z jej przebiegiem schronu pozorno-bojowego. "To mała kapsuła, właściwie dla dwóch osób, z murem sugerującym, że jest to duży schron bojowy, stąd nazwa" - wyjaśnił miejski konserwator zabytków dr Łukasz Urbańczyk.

Tak przebiegały poprzednie dwa etapy

Dotąd w Rudzie Śląskiej zrealizowano dwa odcinki trasy N-S o długości ok. 2 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do DTŚ, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowę dofinansowano w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Kolejny odcinek oddano w sierpniu ubiegłego roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli.

Drugi etap budowy trasy N-S oraz odcinek, na którego realizację podpisano w czwartek umowę, objęte zostały unijnym dofinansowaniem, które wyniosło prawie 85 proc. wartości tych inwestycji. Ogółem to ok. 90 mln zł. "Dzięki temu od początku budowy tego odcinka drogi możemy na bieżąco finansować ją ze środków zewnętrznych" - podkreśliła Dziedzic.

Jest już też gotowy projekt ostatniego, a zarazem najdłuższego odcinka trasy N-S. Chodzi o etap od ul. Kokota do zjazdu na autostradę A-4. Jego długość wyniesie 1,9 km. W ramach tego zadania powstanie również rondo w rejonie ul. Bielszowickiej oraz trzy wiadukty - jeden nad ul. Bielszowicką, drugi nad przebiegającą linią kolejową oraz trzeci nad ul. Piaskową. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych odcinków, na realizację ostatniego władze miasta starają się o unijne dofinansowanie.

"Złożony przez nas wniosek przeszedł już ocenę formalną. Teraz czekamy już na ogłoszenie ostatecznej listy projektów, które otrzymają dofinansowanie. Ubiegamy się o ponad 110 mln zł dotacji" - podał wiceprezydent Michał Pierończyk.

Miasto myśli również o budowie trasy w kierunku przeciwnym, czyli do granicy z Bytomiem. W marcu ogłoszono przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej budowy trasy od ul. Magazynowej w Rudzie do granicy z Bytomiem.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.