Rusza przebudowa torów tramwajowych w Zabrzu

Do końca września br. należąca do 12 samorządów aglomeracji katowickiej spółka Tramwaje Śląskie przebuduje łącznie blisko 3,5 km torowisk w Zabrzu.
Rusza przebudowa torów tramwajowych w Zabrzu
(fot.sxc.hu)

Jak przekazały w piątek (10 lipca) służby prasowe Tramwajów Śląskich, 18 lipca firma Skanska rozpocznie prace w dwóch rejonach Zabrza. Jedna część robót obejmie torowiska wbudowane w ulice Lutra, Brysza i Wolności w centrum miasta, druga - odcinek w ul. Bytomskiej w dzielnicy Biskupice. Łącznie wymienionych ma tam zostać kosztem 25,4 mln zł brutto prawie 3,5 km pojedynczych torów.

Gdzie będą utrudnienia?

Jak wynika z dołączonych do ogłoszenia przetargowego dokumentacji technicznych, prace w centrum miasta mają objąć dwutorowy odcinek torowiska: od przebudowanego już wcześniej toru w ul. 3 Maja, przez ul. Lutra, Plac Krakowski i ul. Brysza do połączenia z torowiskiem wbudowanym w ul. Wolności (wraz z rozjazdami), a także dwutorowy odcinek w ul. Wolności: od ul. Brysza do miejsca w którym tory opuszczają jezdnię (w kierunku Rudy Śląskiej). Łącznie oba te odcinki mają ok. 1,4 km.

Na skrzyżowaniu ulic Brysza i Wolności ma także powstać jednotorowy łącznik umożliwiający (dzięki układowi dodatkowych rozjazdów) skręt z ul. Brysza w ul. Wolności w kierunku Rudy Śląskiej i odwrotnie.

W dzielnicy Biskupice, gdzie już wcześniej wyremontowano odcinek dwutorowego torowiska w ul. Bytomskiej między ul. Chrobrego i ul. Drzymały, projekt zakłada wymianę pozostałych odcinków wbudowanych w ul. Bytomską: między ulicami Młyńską i Chrobrego (1,2 km), a także między ulicami Drzymały i Zamkową (ok. 0,8 km).

Ostatni element dużego inwestycyjnego projektu

Prace te będą jednymi z ostatnich w ramach drugiego etapu projektu Tramwajów Śląskich pod nazwą "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Współfinansuje go Unia Europejska ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Pierwotny zakres przedsięwzięcia (pierwszy jego etap) objął m.in. remonty 48 km torów, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów. Dzięki temu, że w przetargach uzyskano ceny niższe od zakładanych, projekt rozszerzono o drugi etap. To m.in. modernizacja kolejnych 15 km torowisk, zakup 12 nowych dwukierunkowych tramwajów z częściowo niską podłogą, budowa myjni w Katowicach i modernizacja układów sterowania ruchem. Wszystkie prace muszą być gotowe przed końcem 2015 r. Wartość brutto obu etapów to 851,47 mln zł.

Będą kolejne inwestycje

Od dłuższego czasu Tramwaje Śląskie planują też szczegóły szacowanego na 880 mln zł nowego unijnego projektu inwestycyjnego. Spółka zakłada obecnie m.in. budowę 22 km torów nowych (pojedynczych), modernizację 80 km istniejących i zakup 30-40 nowych tramwajów.

Jednym z największych nowych przedsięwzięć ma być przedłużenie trasy linii nr 15 w Sosnowcu, która obecnie dociera do pętli w dzielnicy Zagórze. Dalszy odcinek ma wieść poprzez tzw. Plac Papieski do tzw. trójkąta w dzielnicy Dańdówka. Katowice planują nowe połączenie do południowych dzielnic miasta. Pięciokilometrowa trasa miałaby zaczynać się przy obecnej pętli w Brynowie i docierać do pętli Kostuchna - na wysokości Osiedla Bażantowo. Jeszcze jednym nowym odcinkiem sieci ma być połączenie ul. Gliwickiej i Chorzowskiej w Katowicach - wzdłuż ul. Grundmanna.

Tramwaje Śląskie są spółką akcyjną, jej akcje są własnością 12 gmin. Największy pakiet należy do Katowic. W dotychczasowym unijnym projekcie tramwajowym uczestniczyło pierwotnie sześć miast aglomeracji katowickiej: prócz Katowic - Chorzów, Bytom, Zabrze, Ruda Śląska i Sosnowiec. Do drugiego etapu dołączyły Świętochłowice. W nowym projekcie mają też wziąć udział Mysłowice, Dąbrowa Górnicza i Będzin (który nie jest akcjonariuszem spółki).

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.