Ruszają konsultacje projektu optymalizacji budowy dróg

Do 13 maja potrwają konsultacje projektu optymalizacji budowy dróg krajowych do 2020 r., który przygotował specjalnie komitet sterujący ds. optymalizacji procesu realizacji inwestycji drogowych - poinformował resort infrastruktury i budownictwa.
Ruszają konsultacje projektu optymalizacji budowy dróg
W środę (13 kwietnia) resort poinformował, że uwagi i wnioski do opracowania można przesyłać do 13 maja 2016 r. (Fot. : www.gddkia.gov.pl)

Przed tygodniem minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk poinformował, że pięć grup roboczych: ds. prawa ogólnego, ds. zamówień publicznych, ds. forum kontraktowego, ds. techniki/technologii i ds. finansowania infrastruktury, miało opracować rozwiązania usprawniające i obniżające koszty inwestycji drogowych.

W środę (13 kwietnia) resort poinformował, że uwagi i wnioski do opracowania można przesyłać do 13 maja 2016 r. "Debata nad propozycjami zarekomendowanymi przez Komitet Sterujący została zaplanowana na 26 kwietnia 2016 r., z uwzględnieniem zgłoszonych do tego czasu uwag i wniosków" - podał MIB w środowym komunikacie. Dodano, że debata ma odbyć się podczas Polskiego Kongresu Drogowego w Warszawie, w Centrum Konferencyjnym NIMBUS.

"Podsumowanie konsultacji i prezentacja materiału z uwzględnieniem zgłoszonych uwag i wniosków jest planowane na 31 maja 2016 r., podczas pierwszego dnia Targów Infrastruktury Drogowej w Kielcach" - podał MIB.

W minionym tygodniu Adamczyk stwierdził, że impulsem do przyspieszenia i obniżenia kosztów inwestycji drogowych w Polsce był przyjęty we wrześnie 2015 r. przez rząd Ewy Kopacz program Budowy Dróg Krajowych do 2020 r. z perspektywą do 2025 r. Zaznaczył przy tym, że w programie zawarte zostały inwestycje, które oszacowano na 198 mld zł, tymczasem limit wynosił 107 mld zł.

Wśród rozwiązań opracowanych przez powołane grupy robocze znalazły się m.in. takie propozycje jak zmniejszenie szerokości pasa zieleni dzielącego drogi dwujezdniowe, zwiększenie wykorzystania lokalnych zasobów kruszywa, zwiększenie wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu, zmniejszenie terminów gwarancji robót budowlanych.

Czytaj też: Premier Szydło pierwsza powie o Mieszkaniu+. "Najważniejsza będzie opinia ministra finansów"

Ponadto chodzi o wykorzystanie przy budowie dróg innowacyjnych rozwiązań, a także powołanie Rady Ekspertów działającej przy ministrze infrastruktury i budownictwa, w skład której weszliby przedstawiciele m.in. wykonawców oraz związków zawodowych.

Na początku września 2015 r. rząd Ewy Kopacz przyjął projekt uchwały ws. Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Celem programu jest dokończenie sieci dróg w Polsce. Ma powstać 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz ok. 50 obwodnic.

Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to niektóre z inwestycji, jakie znalazły się w projekcie tego programu.

Przewiduje on także m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Szczecin - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa-Kraków, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy.

Pozostałe inwestycje to np. budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE