Ruszy remont śląskich torowisk na dużą skalę

W 2013 r. powinny rozpocząć się na dużą skalę remonty torowisk tramwajowych w aglomeracji katowickiej. W początku stycznia w toku lub rozstrzygnięte były przetargi obejmujące 16 z 27 rozplanowanych do końca 2014 r. zadań infrastrukturalnych.
Ruszy remont śląskich torowisk na dużą skalę
Chodzi o warty 800 mln zł unijny projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej. Koordynuje go obsługująca w regionie komunikację tramwajową spółka Tramwaje Śląskie. Projekt obejmuje 6 miast aglomeracji katowickiej. Do końca 2014 r. wykonanych ma tam zostać m.in. 27 zadań remontowych, obejmujących w sumie ok. 46 km torów.

W pierwsze dni stycznia spółka weszła z jednym zadaniem częściowo zrealizowanym, jednym rozstrzygniętym przetargiem obejmującym cztery zadania i trwającymi przetargami na 11 kolejnych.

Czytaj też:  Jest kontrakt na modernizację śląskich torowisk

Jedyne częściowo wykonane zadanie - na przebudowę torowiska o długości ok. 1,6 km w ścisłym centrum Katowic, na ul. 3 Maja - prowadzi za blisko 11 mln zł konsorcjum spółek NDI oraz Construcciones y Promociones Balzola Saciedad Anonima. Przed Bożym Narodzeniem pierwszym z trzech odcinków wymienianych tam torów pojechały już tramwaje; całość ma być gotowa jesienią.

W Katowicach przebudowywane też będą inne torowiska. W przetargu obejmującym fragment linii Katowice-Bytom przy osiedlu Tysiąclecia, pobliski mieszczący się w Chorzowie odcinek tamtejszej ul. Katowickiej, a także odcinek od Pętli Słonecznej do Ronda do 4 grudnia wpłynęło 7 ofert. Weryfikuje je komisja przetargowa, wykonawca będzie miał na prace 23 miesiące. Przetargi na roboty w katowickiej dzielnicy Szopienice oraz na ul. Kościuszki nie zostały jeszcze ogłoszone.

W Sosnowcu przygotowano sześć przedsięwzięć. W nierozstrzygniętym jeszcze postępowaniu obejmującym modernizację m.in. torowiska od ulicy 3 Maja do Pętli Zagórze i niektórych przejazdów do 30 listopada wpłynęło 11 ofert. Przetargi dotyczące ul. Małachowskiego i Piłsudskiego oraz zadań związanych z rozbudową do dwóch torów jednotorowego połączenia Sosnowiec-Katowice dotąd nie ruszyły.

W Chorzowie - prócz ul. Katowickiej - zaplanowano roboty wzdłuż ul. Armii Krajowej oraz Wolności. Postępowanie na dwa zadania obejmujące całą ul. Armii Krajowej od Katowic po Świętochłowice ogłoszono 10 listopada. Przetarg na fragment ul. Wolności jeszcze nie rozpoczął się.

W Bytomiu w jednym przetargu połączono modernizacje odcinków torowisk: w ul. Powstańców Warszawskich i Moniuszki, przy części ul. Katowickiej, przejazd przez ul. Zabrzańską w dzielnicy Bobrek, a także modernizację części ul. Bytomskiej w zabrzańskiej dzielnicy Biskupice. 6 grudnia kontrakt na te zadania podpisano z firmą Skanska, która w ciągu 29 tygodni ma wykonać roboty za blisko 6 mln zł. Inne przetargi, dotyczące ul. Jagiellońskiej i Miarki, a także odbudowy torowiska wzdłuż ul. Łagiewnickiej i Świętochłowickiej, nie zostały jeszcze ogłoszone.

W Zabrzu jeden przetarg obejmuje roboty zaplanowane wzdłuż ul. 3 Maja i przy krótkim odcinku ul. Wolności. W tym postępowaniu do 30 listopada wpłynęło 8 ofert. Ocenia je komisja przetargowa. Podobnie w Rudzie Śląskiej jednym przetargiem objęto przebudowę torowiska wzdłuż ul. Zabrzańskiej oraz kilka przejazdów w innych częściach miasta. To postępowanie - ogłoszone 10 listopada - nadal trwa.

Prócz prac związanych z remontami torowisk, przystanków i - miejscami - sieci trakcyjnej, przewidziano gruntowną modernizację 75 tramwajów typu 105 N (już w toku), a także zakup 30 nowych pojazdów. Na mocy rozstrzygniętego niedawno przetargu w ciągu ponad dwóch lat - za przeszło 200 mln zł - dostarczy je bydgoska Pesa.

Większość prac infrastrukturalnych ma być prowadzona z zachowaniem ruchu co najmniej po jednym torze. W części miejsc tramwaje będą musiały jednak zmieniać kierunek jazdy bez pętli. Aby było to możliwe, w 2010 r. kupiono we Frankfurcie 10 używanych dwukierunkowych wozów Pt8 - nazywanych "helmutami". W ostatnich dniach do Chorzowa dotarło 5 kolejnych wozów Ptb z Frankfurtu - to zmodernizowana wersja Pt8.

Planowana wartość całego unijnego projektu (modernizacja infrastruktury oraz remont i zakup nowych tramwajów, a Tychach trolejbusów) to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Dofinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 385 mln zł (59 proc. kosztów).

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE