Ruszyła budowa mostu na Wiśle w Toruniu

W Toruniu rozpoczęła się we wtorek budowa nowej przeprawy drogowej przez Wisłę. Inwestycja, warta prawie 550 mln zł, ma być gotowa w lecie 2013 roku. Przygotowania do budowy mostu trwały sześć lat.
Ruszyła budowa mostu na Wiśle w Toruniu

Jak poinformował we wtorek Miejski Zarząd Dróg w Toruniu, plac budowy przekazano przedstawicielom konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o., Strabag AG i Hermann Kirchner Polska Sp. z o.o. 

Wykonawca, zanim rozpocznie właściwe roboty budowlane, musi jeszcze m.in. poinformować nadzór budowlany o rozpoczęciu inwestycji, sporządzić plan robót, projekt tymczasowej organizacji ruchu oraz przygotować plan bezpieczeństwa. Równolegle będzie organizował zaplecze budowy, prowadził prace rozbiórkowe i budowę dróg, które umożliwią dostarczenie maszyn na budowę.
 
Całkowity koszt inwestycji wyniesie 753 mln zł; oprócz należności za budowę, złożą się na niego m.in.: opłaty za wykupów gruntów, projekt, ubezpieczenie i sprawowanie funkcji inżyniera projektu. Miasto ma już podpisaną umowę na dofinansowanie budowy z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 327 mln zł, a resztę pokryje z własnego budżetu.

Także we wtorek otwarto ofertę złożoną w przetargu na ubezpieczenie inwestycji. Jedyną propozycję złożyło konsorcjum towarzystw ubezpieczeniowych TUiR Warta S.A. i InterRisk TU S.A. Vienna Insurance Group, które wyceniły koszt swej usługi na niecałe 3,5 mln zł. Przetarg zostanie rozstrzygnięty 27 października.

Stalowy most będzie miał dwa przęsła łukowe po 270 m długości każde, wsparte na jednej podporze centralnej w rzece. Długość całej trasy wraz z dojazdami wyniesie 4,1 km. Przeprawa o szerokości 30 m będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.

Będzie to drugi most drogowy w Toruniu. Dotychczasowa przeprawa ma 100-letnią historię. Pierwotnie most ten został wzniesiony jako kolejowy przez Prusaków w latach 1907-1910 w Opaleniu (obecnie woj. pomorskie). Po pierwszej wojnie światowej most znalazł się na terytorium Polski, tuż przy granicy z Niemcami i stracił znaczenie gospodarcze. Rozebrano go w latach 1928-29 i w częściach przeniesiono do Torunia. Most, po dobudowaniu trzech przęseł, oddano do użytku w 1932 r.

 Czytaj też:

Kontrakt na budowę mostu w Toruniu 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE