Ruszyła budowa obwodnicy Woźnik przy autostradzie A1

Do końca października 2018 r. ma powstać czterokilometrowa obwodnica miejscowości Woźniki w woj. śląskim.
Ruszyła budowa obwodnicy Woźnik przy autostradzie A1
Realizacja autostrady A1 Częstochowa-Pyrzowice rozpoczęła się w 2015 r. (fot. PTWP)

• Inwestycja wiąże się z budowanym obecnie fragmentem autostrady A1 Częstochowa-Pyrzowice. Nowa droga będzie prowadziła m.in. do autostradowego węzła.

• Obwodnica Woźnik ma zapewnione dofinansowanie ze środków na budowę i remonty dróg wojewódzkich przewidzianych w RPO 2014-2020.

• Realizacja autostrady A1 Częstochowa-Pyrzowice rozpoczęła się w 2015 r. Kierowcy mają zacząć z niej korzystać w 2019 r.

Jak poinformował rzecznik koordynującego inwestycję Zarządu Dróg Wojewódzkich (ZDW) w Katowicach Ryszard Pacer, po podpisaniu umowy z wykonawcą 12 września br. oraz przekazaniu terenu kilka dni później, na najbliższy poniedziałek zaplanowano wielostronne spotkanie, którego uczestnicy będą uzgadniali elementy wspólne obu przedsięwzięć.

W spotkaniu mają wziąć udział przedstawiciele ZDW i wykonawcy wojewódzkiej inwestycji: konsorcjum spółek Drog-Bud z Częstochowy oraz Nowak-Mosty z Dąbrowy Górniczej, a także Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz budującego autostradę w tym rejonie koncernu Strabag.

Czytaj też: Komisja Europejska interweniuje w sprawie drogi S6 na Pomorzu

Spółka Strabag Południe była też jednym z dwóch oferentów w przetargu na budowę obwodnicy Woźnik. Z zaproponowaną ceną 43,1 mln zł brutto przegrała jednak z ofertą konsorcjum spółek Drog-Bud z Częstochowy oraz Nowak-Mosty z Dąbrowy Górniczej - na 42,8 mln zł.

Obwodnica Woźnik ma zapewnione dofinansowanie ze środków na budowę i remonty dróg wojewódzkich przewidzianych w Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Unijny projekt zakłada koszt budowy na poziomie 49,2 mln zł, przy dofinansowaniu 35,5 mln zł.

Przygotowania do budowy obwodnicy Woźnik napotkały problemy społeczne. Pod koniec projektowania grupa mieszkańców okolicznych miejscowości protestowała przeciw budowie nowej drogi. Instytucje odwoławcze, jak Samorządowe Kolegium Odwoławcze oraz Naczelny Sąd Administracyjny, odrzuciły jednak wnioski o wstrzymanie inwestycji jako niezasadne.

Czytaj też: W październiku składanie ofert na brakujące odcinki A1

Urząd marszałkowski akcentował w ub.r., że zaprojektowany ostatecznie przebieg nowej drogi jest efektem kompromisu, jaki udało się osiągnąć z mieszkańcami Woźnik na etapie konsultacji społecznych w 2011 r. Pierwotnie ZDW zamierzał poprowadzić obwodnicę od węzła "Woźniki" na zachód do połączenia z drogą wojewódzką nr 908 w Lubszy, po śladzie rozebranej linii kolejowej.

W związku ze sprzeciwem mieszkańców wybrano jednak wariant połączenia po wschodniej stronie autostrady z drogą wojewódzką nr 789. Nowa obwodnica będzie składała się z dwóch części.

Odcinek równoległy do autostrady A1 o długości 1,2 km będzie przebiegał od nowego ronda na skrzyżowaniu ul. Kolejowej i ul. Dworcowej (DW 789) do drogi będącej częścią węzła autostradowego. 2,9-km odcinek w kierunku wschodnim połączy zjazd z autostrady z DW 789 (ul. Koziegłowska), gdzie również powstanie rondo.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE