Ruszyły prace wykończeniowe na stacji metra Stadion

Stadion jest pierwszą stacją centralnego odcinka drugiej linii metra, na której rozpoczęły się prace wykończeniowe - poinformował w środę Mateusz Witczyński, rzecznik budującego podziemną kolej konsorcjum AGP Metro Polska.

"To pierwsza stacja, gdzie zaczęły się roboty wykończeniowe" - powiedział Witczyński dziennikarzom zaproszonym w środę do zwiedzania placu budowy. Aktualnie na budowie pracuje ok. 100 robotników, ale w szczytowych momentach ma to być nawet 500 osób.

Obecnie na stacji trwa m.in. budowa ścian działowych, wykańczanie elementów architektonicznych z betonu, na ścianach kładziony jest tynk. W środę na kolumnach w podziemiach można było zobaczyć próbki farb, którymi ma być pomalowana stacja - kolorem wiodącym ma być szarość.

Stacja metra - położona tuż przy Porcie Praskim, Stadionie Narodowym i przystanku PKP - ma kubaturę ma 105 tys. metrów sześciennych. Pod tym względem to największa ze stacji centralnego odcinka II linii metra. Z placu budowy wywieziono 165 tys. metrów sześciennych urobku, czyli mniej więcej 11 tys. ciężarówek ziemi, gruzu itp.

Czytaj też: Nowy Świat - najgłębsza stacja II linii metra

Będą tu dwa perony, bowiem ze stacji Stadion od linii w kierunku Bródna w przyszłości mają odchodzić tory na Gocław. Zaplanowano tu również pomieszczenia techniczne oraz tory odstawcze dla maksymalnie czterech składów.

Stacja Stadion ma być jedyną na centralnym odcinku II linii metra, gdzie do poziomu peronów będą docierały promienie słońca. Do sąsiadującego ze stacją Stadionu Narodowego mają nawiązywać motywy sportowe; plan przewiduje np. rysunki biegaczy oraz koszykarzy. Jak mówił kierownik budowy Maciej Masłowski, mają one stanowić element wystroju toalet.

Po drugiej stronie Wisły trwają prace przy zabezpieczaniu gruntu w okolicach tunelu Wisłostrady, gdzie będzie budowany łącznik między dwoma częściami stacji Powiśle. Termin zakończenia prac przy wykonywaniu zabezpieczeń został wydłużony do końca kwietnia; taka decyzja zapadła we wtorek w Wojewódzkim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego - powiedział w środę dziennikarzom rzecznik Metra Warszawskiego (inwestor zastępczy) Krzysztof Malawko.

Tunel Wisłostrady jest zamknięty dla ruchu od sierpnia ub.r., kiedy stacja Powiśle została zalana. Woda wymyła wówczas m.in. grunt pod tunelem. W ubiegłym tygodniu prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk powiedział, że tunel jest już zabezpieczony, ale nie wiadomo, kiedy zostanie ponownie otwarty dla ruchu.

Chodzi o to, by trakcie budowy łącznika nie trzeba było ponownie zamykać tunelu i żeby tunel i stacja były całkowicie bezpieczne przez kolejnych kilkadziesiąt lat eksploatacji - tłumaczył w środę Malawko.

Problemy w okolicach Wisłostrady sprawiły m.in., że tarcze drążące tunel metra nie wyruszą ze stacji Powiśle, lecz z Dworca Wileńskiego. Do stacji Stadion - jak zapewnił Witczyński - mają dotrzeć latem tego roku.

Z kolei przy budowie stacji Stadion (C14) natrafiono na pozostałości stanowiska artyleryjskiego z okresu II wojny światowej - saperzy musieli wywieźć 160 pocisków. Żeby wybudować stację, trzeba było też zasypać część basenu Portu Praskiego. Dlatego urzędnicy nakazali przeniesienie kijanek z jednej części portu do innej.

Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka drugiej linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

Planowo budowa odcinka powinna zakończyć się w październiku 2013 r., ale niedawno Metro Warszawskie poinformowało, że szacuje opóźnienie w budowie - spowodowane m.in. napotkaniem niewybuchów, niezaznaczone na planach instalacji oraz znalezisk archeologicznych - na niemal siedem miesięcy. Obecnie trwają rozmowy z wykonawcą o przesunięciu zakończenia inwestycji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.