PARTNER PORTALU
  • BGK

Rybnik chce połączyć oddzielone linią kolejową dzielnice

  • PAP/AT    4 lutego 2018 - 18:57
 Rybnik chce połączyć oddzielone linią kolejową dzielnice
Rybnik (fot.wikipedia.org/Hons084)

Rybnika zamierza przebić nasyp kolejowy i połączyć tunelem dwie dzielnice oddzielone przez linię kolejową.




  • Samorząd Rybnika zamierza przebić pieszo-rowerowym tunelem wysoki nasyp kolejowy przy przystanku Paruszowiec Piaski.
  • Tunel, który skomunikuje oddzielone przez linię kolejową dwie dzielnice, ma powstać jeszcze w tym roku.
  • Tunel w Paruszowcu będzie jednym z efektów przeprowadzonych analiz dotyczących dróg dotarcia do przystanków kolejowych czy komunikacji publicznej.

To jedno z przedsięwzięć wpisujących się m.in. w rybnickie plany zrównoważenia lokalnego transportu, a pośrednio - poprawy jakości powietrza. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z 2016 r. Rybnik jest czwartym najbardziej zanieczyszczonym miastem Unii Europejskiej pod względem unoszących się w powietrzu pyłów PM2,5.

Zaprojektowany już i uzgodniony z koleją tunel o długości ok. 13 m ma powstać bezpośrednio przy wyremontowanym w 2015 r. przystanku kolejowym Rybnik Paruszowiec na głównej linii Rybnik - Katowice. Dojście do przystanku możliwe jest dziś tylko od strony dzielnicy Paruszowiec. Tunel połączy ul. Mikołowską w dzielnicy Paruszowiec Piaski oraz ul. Żużlową w dzielnicy Północ.

Jak wynika z opublikowanej przez miasto dokumentacji przetargowej, w ciągu 280 dni od podpisania umowy powstać mają m.in. ciąg pieszo-rowerowy w tunelu wraz z okoliczną infrastrukturą, m.in. asfaltowymi dojściami, kilkoma miejscami parkingowymi, wiatą rowerową, zielenią, obiektami małej architektury, oświetleniem i monitoringiem. Koszt inwestycji miasto oszacowało na niespełna 2,8 mln zł netto. Termin otwarcia ofert ustalono na środę.

Tunel otworzy dojście lub dojazd rowerem do kolei, ale też do powstających w Paruszowcu nowych przestrzeni rekreacyjno-spacerowych. W ramach budżetu obywatelskiego na terenie byłego basenu przy ul. Mikołowskiej powstaje bowiem tężnia, która będzie atrakcją planowanego wokół niej niewielkiego parku. W pobliżu, przy ul. Groborza, w ubiegłym roku zbudowano tor rolkarski.

140-tysięczny Rybnik stara się realizować obowiązujące w nim plany rozwoju zrównoważonej mobilności. Chce m.in. w różny sposób przekonywać jak najwięcej osób do korzystania z transportu zbiorowego, ale też do chodzenia pieszo czy korzystania z rowerów - zamiast samochodów.

Jesienią ub. roku miasto kosztem niespełna 2,5 mln zł oddało do dyspozycji rowerzystów i spacerowiczów oświetloną 2,5-kilometrową trasę wzdłuż przecinającej miasto rzeki Nacyny - od mostu na ul. Raciborskiej w ścisłym centrum do ulicy Rudzkiej w dzielnicy Orzepowice. Bulwar powstał dzięki zbudowaniu liczącego ok. 1,4 km nowego asfaltowego odcinka między ulicami Wierzbową i Rudzką oraz przejazdu rowerowego pod mostem na ul. Kotucza.

W ub. roku samorząd zamontował też na kilku skrzyżowaniach oparcia dla rąk i nóg rowerzystów czekających na przejazd. Wraz z nimi zamontowano czujniki ruchu, które skracają oczekiwanie na zielone światło i eliminują potrzebę korzystania przycisku.

Tunel w Paruszowcu będzie jednym z efektów przeprowadzonych analiz dotyczących dróg dotarcia do przystanków kolejowych czy komunikacji publicznej. Miasto założyło bowiem udrażnianie lub tworzenie nowych połączeń pieszo-rowerowych, aby korzystanie z alternatywnych form transportu było dla mieszkańców możliwie najwygodniejsze.





REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.