PARTNER PORTALU
  • BGK

Rybnik chce połączyć oddzielone linią kolejową dzielnice

  • PAP/AT    4 lutego 2018 - 18:57
 Rybnik chce połączyć oddzielone linią kolejową dzielnice
Rybnik (fot.wikipedia.org/Hons084)

Rybnika zamierza przebić nasyp kolejowy i połączyć tunelem dwie dzielnice oddzielone przez linię kolejową.




  • Samorząd Rybnika zamierza przebić pieszo-rowerowym tunelem wysoki nasyp kolejowy przy przystanku Paruszowiec Piaski.
  • Tunel, który skomunikuje oddzielone przez linię kolejową dwie dzielnice, ma powstać jeszcze w tym roku.
  • Tunel w Paruszowcu będzie jednym z efektów przeprowadzonych analiz dotyczących dróg dotarcia do przystanków kolejowych czy komunikacji publicznej.

To jedno z przedsięwzięć wpisujących się m.in. w rybnickie plany zrównoważenia lokalnego transportu, a pośrednio - poprawy jakości powietrza. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z 2016 r. Rybnik jest czwartym najbardziej zanieczyszczonym miastem Unii Europejskiej pod względem unoszących się w powietrzu pyłów PM2,5.

Zaprojektowany już i uzgodniony z koleją tunel o długości ok. 13 m ma powstać bezpośrednio przy wyremontowanym w 2015 r. przystanku kolejowym Rybnik Paruszowiec na głównej linii Rybnik - Katowice. Dojście do przystanku możliwe jest dziś tylko od strony dzielnicy Paruszowiec. Tunel połączy ul. Mikołowską w dzielnicy Paruszowiec Piaski oraz ul. Żużlową w dzielnicy Północ.

Jak wynika z opublikowanej przez miasto dokumentacji przetargowej, w ciągu 280 dni od podpisania umowy powstać mają m.in. ciąg pieszo-rowerowy w tunelu wraz z okoliczną infrastrukturą, m.in. asfaltowymi dojściami, kilkoma miejscami parkingowymi, wiatą rowerową, zielenią, obiektami małej architektury, oświetleniem i monitoringiem. Koszt inwestycji miasto oszacowało na niespełna 2,8 mln zł netto. Termin otwarcia ofert ustalono na środę.

Tunel otworzy dojście lub dojazd rowerem do kolei, ale też do powstających w Paruszowcu nowych przestrzeni rekreacyjno-spacerowych. W ramach budżetu obywatelskiego na terenie byłego basenu przy ul. Mikołowskiej powstaje bowiem tężnia, która będzie atrakcją planowanego wokół niej niewielkiego parku. W pobliżu, przy ul. Groborza, w ubiegłym roku zbudowano tor rolkarski.

140-tysięczny Rybnik stara się realizować obowiązujące w nim plany rozwoju zrównoważonej mobilności. Chce m.in. w różny sposób przekonywać jak najwięcej osób do korzystania z transportu zbiorowego, ale też do chodzenia pieszo czy korzystania z rowerów - zamiast samochodów.

Jesienią ub. roku miasto kosztem niespełna 2,5 mln zł oddało do dyspozycji rowerzystów i spacerowiczów oświetloną 2,5-kilometrową trasę wzdłuż przecinającej miasto rzeki Nacyny - od mostu na ul. Raciborskiej w ścisłym centrum do ulicy Rudzkiej w dzielnicy Orzepowice. Bulwar powstał dzięki zbudowaniu liczącego ok. 1,4 km nowego asfaltowego odcinka między ulicami Wierzbową i Rudzką oraz przejazdu rowerowego pod mostem na ul. Kotucza.

W ub. roku samorząd zamontował też na kilku skrzyżowaniach oparcia dla rąk i nóg rowerzystów czekających na przejazd. Wraz z nimi zamontowano czujniki ruchu, które skracają oczekiwanie na zielone światło i eliminują potrzebę korzystania przycisku.

Tunel w Paruszowcu będzie jednym z efektów przeprowadzonych analiz dotyczących dróg dotarcia do przystanków kolejowych czy komunikacji publicznej. Miasto założyło bowiem udrażnianie lub tworzenie nowych połączeń pieszo-rowerowych, aby korzystanie z alternatywnych form transportu było dla mieszkańców możliwie najwygodniejsze.







×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.