PARTNER PORTALU
  • BGK

Rybnik podpisał umowę na swój fragment drogi Racibórz-Pszczyna

  • PAP/JS    25 kwietnia 2017 - 19:46
Rybnik podpisał umowę na swój fragment drogi Racibórz-Pszczyna
Koszt całego przedsięwzięcia związanego z obecnym etapem budowy trasy w Rybniku oszacowano na 433,7 mln zł (fot. pixabay)

Samorząd Rybnika podpisał umowę z wykonawcą tamtejszego odcinka Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna.




• To największy unijny projekt dotyczący dróg wojewódzkich w woj. śląskim.

• Miasto ma nadzieję na zakończenie inwestycji w 2019 r.

"Ta droga to dla Rybnika, oprócz poprawy układu komunikacyjnego, również niezwykle istotne zwiększenie dostępności do terenów przemysłowych; otworzy ona nowe możliwości dla rozwoju gospodarczego naszego miasta" - podkreślił cytowany w komunikacie rybnickiego magistratu sygnujący umowę wiceprezydent Rybnika Janusz Koper.

W obecnym, pierwszym etapie budowy trasy w Rybniku, powstać ma jej liczący ponad 10 km bezkolizyjny, dwujezdniowy odcinek od ronda Raciborskiego na granicy z Żorami (przy tamtejszym węźle A1) do ul. Wodzisławskiej (dalej przyszła droga do granicy z sąsiednimi Rydułtowami ma być jednojezdniowa). Na całym odcinku zaplanowano pięć węzłów.

Równolegle - w ramach tego samego przedsięwzięcia - zbudowana ma zostać licząca niespełna kilometr tzw. droga śródmiejska. Będzie to połączenie głównej powstającej arterii ze ścisłym centrum Rybnika - alternatywne dla obciążonej ruchem ul. Wodzisławskiej.

Przetarg na wykonawcę obu tych dróg miasto rozpoczęło w październiku ub. roku. O wyborze wartej 352,6 mln zł brutto oferty spółki Intercor z Zawiercia magistrat informował na początku marca. Wykonawca wejdzie na plac budowy w piątek. Prace mają być prowadzone jednocześnie na wielu odcinkach - i zostać zrealizowane w półtora roku.

Prezes Intercoru Piotr Jurczyk mówił we wtorek m.in. o skomplikowaniu inwestycji wynikającym z jej otoczenia. "Przechodzimy przez teren bardzo zurbanizowany, wiele przejść z drogami lokalnymi i wojewódzkimi, węzeł z drogą krajową, trzy przejścia przez linie kolejowe. Duże znaczenie będą też miały warunki atmosferyczne" - zasygnalizował.

Zapowiedział, że na początku nie będzie widać spektakularnych postępów. "Zaczynamy od wykonania prac związanych z inwentaryzacją terenu, wyznaczenia osnowy geodezyjnej, budowania dróg serwisowych, placów składowych, przygotowania projektów ruchu tymczasowego i wielu innych prac przygotowawczych" - wymieniał Jurczyk.

Potem rozpoczną się roboty związane ze wzmacnianiem podłoży, wykonywaniem fundamentów i stabilizacją gruntów. "Dopiero po kilku miesiącach naszej pracy będzie widać jej efekt powyżej ziemi" - wskazał prezes.

Nadzór inwestorski nad budową pierwszego etapu rybnickiej części Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna będzie pełniło na podstawie umowy za ponad 4,6 mln zł konsorcjum firm MP-Mosty z Krakowa i Drogowa Trasa Średnicowa z Katowic.

Koszt całego przedsięwzięcia związanego z obecnym etapem budowy trasy w Rybniku oszacowano na 433,7 mln zł (ok. 83 mln zł z tej kwoty to zaplanowane odszkodowania). Przy własnym udziale pochodzącym z kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym władze miasta uzyskały niemal 290 mln zł dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.

Tym samym projekt ten okazał się największym spośród inwestycji dotyczących dróg wojewódzkich wspieranych ze środków obecnego śląskiego RPO. We wtorek rybnicki magistrat zaakcentował, że jest to również największa dotacja, jaką kiedykolwiek przyznano pojedynczemu projektowi w ramach śląskiego RPO oraz największa unijna dotacja w historii Rybnika.

Cała Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna ma być częściowo zmodernizowaną, a częściowo nowobudowaną trasą o długości ok. 60 km. W inwestycjach obejmujących jej poszczególne odcinki uczestniczą gminy, powiaty i samorząd woj. śląskiego. Praktycznie gotowy jest już fragment od Pszczyny do Żor. Kolejny, kilkunastokilometrowy, ma przeciąć Rybnik.

Inwestycję na terenie Rybnika planowano już w latach 70. ub. wieku. Proces projektowania rozpoczął się w 2011 r. W 2015 r. miasto podzieliło budowę trasy na dwa etapy i zapewniło finansowanie w oparciu o kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i wsparcie unijne.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.